Stålebring Golf Academy

Bollflykt och känslor

Publicerad 2011-12-14 20:13:50 i Allmänt,



Hjärnan. Kan den vara lika avancerad som trackman? ;)

Givetvis är frågan av en mer skämtsam karaktär och hjärnan är mycket mer avancerad än Trackman. Jag har funderat på varför vi är så fokuserad på att stå i ett "bås" och slå en massa bollar och analysera dessa till minsta beståndsdel. Boll efter boll slår vi och kikar på värden som skulle lika gärna kunde symbolisera en avfyrning av en rymdraket.

Efter vi slagit dessa tusen bollar med tillhörande tusen analyser så ska vi ut på golfbanan. Där har vi helt plötsligt andra känslor som styr vår rörelse. Är det inte där vi ska analysera med Trackman?

På hål 1 på Öjestrands golfbana så finns det ett vattenhinder på vänster sida som är i spel från utslaget. Många slår i det. Min förklaring är följande.

Dåliga svingar ger dåliga slag.
MEN dåliga tankar ger dåliga svingar som i sin tur ger dåliga slag.

På första tee är majoriteten av spelarna i Sverige väldigt nervösa. Vid nervositet spänner vi musklerna. Spänner vi musklerna kan inte muskelsamspelet ske i svingen och vi "blockar" slaget och slår en "pushslice".

Är inte det något som vi bör belysa och kanske bli lika intresserad av som värden från en Trackman?
Är inte träningen i båset värdelös om vi låter känslorna ta överstyr på banan, där det riktiga spelet sker?

Får jag avsluta med en liknelse. En liknelse som kanske är lite frän.

Man kan likna golf med bågskytte. Vi har ett tydligt mål i form av bullseye ( koppen i golf). Vi kan ta det lugnt när vi skjuter pilen (golfbollen ligger still och vi behöver inte slå på den i ett rullande tillstånd som i exempelvis innebandy). Vi har inga heller inga motståndare som kan utdela otäcka taklingar under vår prestation.

När man ser golfare på ranchen så är det inte ovanligt att dom inte vet vart dom siktar. Det är inte alls vedertaget att man siktar på något varje slag när man är på ranchen. Då slår vi bara. Det är snarare ovanligt att man träffar en golfare som vet exakt vart själva siktet är riktat. Så exakt att man kan satsa 10 000 tusen på att klubbhuvudet pekar mot en given punkt om vi skulle göra en "koll". Det är extremt ovanligt.

Vad som är extremt vanligt är dock att man bara slår ut bollarna på fältet för att sedan plockas upp av en traktor. Jag har själv gjort det massor med gånger tyvärr.

Snart ska du prova att blunda. Du ska nu förestäla dig att du ser tio stycken bågskyttar som skjuter sina pilar ut på ett stort grönt fält. Om och om igen. På fältet ligger det hundratals pilar som väntas på att plockas upp.

Bågskyttarna ska sedan gå och skjuta skarpt mot en tavla med ett jättelitet mål...

Då frågar jag, Vad är skillnaden mellan golfträning och träning i bågskytte?

Varför gör vi så annorlunda?

Tänk vad bra vi skulle bli om vi tränade på ett effektivt sätt.

Med träning händer det.

Kommentarer

Postat av: D.Högström

Publicerad 2011-12-14 21:48:20

En lekmannakommentar......

Jag tycker personligen inte att känslor är nått att förlita sej på när man spelar golf.

Säg att du gör en förändring i din sving, t.ex. ett nytt grepp. Känslan då är oftast: "det här känns ju helt fel!". Däremot kan det vara helt rätt ändå.

Likaså ute på banan, det kan ju kännas "sissådär" men resultaten kan vara bra ändå. Och det är ju trots allt resultaten som räknas!

Bara en reflektion från en som inte kan det här med golf! ;)

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2011-12-15 19:50:55

Tjena Dick!



Det du tar upp är högst viktigt. Kanske det viktigaste när man ska göra en lyckad teknikförändring. Jag uppfattar att din kommentar gäller vid en teknikförändring på ranchen och i den kontexten är känslor EJ pålitiliga, precis som du skriver!!



Jag upplever också att det är viktigt att vi gör motsatsen ute på banan när vi "spelar" golf. Då kan en känsla (nervositet) påverka många bollbanor. I ett sådant fall kan vi leta hur mycket vi vill i tekniken men vi kommer nog bara hitta "symptomen", inte själva orsaken ( nervositeten).



Kul att du kommenterar. Fortsätt med fler bra kommentarer!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela