Stålebring Golf Academy

Gästkrönika av Robert Eriksson

Publicerad 2011-12-20 19:05:33 i Allmänt,

Min mentorskollega och kurskamrat har skrivit en gästkrönika. Robert är verksam som Headpro på Kallfors GK, en fin klubb!

Läs och njut.


Robin är en väldigt klok människa och jag förutspår en lysande framtid för honom som golftränare, det är en ära att ha blivit tillfrågad om att skriva en gästkrönika.



Jag håller till stor del med Robin angående hans tankar angående studios. Jag arbetar själv i en studio och det ger en alldeles fantastisk lektionsmiljö och det höjer värdet på själva lektionen. De flesta elever känner sig tryggare där och att inte behöva störas av andra golfare under lektionen med en kopp kaffe är ett mervärde.



I samma bok som Robin har läst så går det också att läsa att den bästa träningen bedrivs i så lik miljö som möjligt som där idrottaren spelar sin match/tävling. Där uppstår det ett problem med en studio för enligt mig så stämmer det inte så väl överens med det som lärs ut i träningsläran. De flesta golfare bedriver sin träning på en rangematta och den träningen är enligt mig helt fel vilket även stämmer överens med träningsläran. Underlaget på en rangematta är ganska långt ifrån det underlag som vi spelar golf ifrån. Alltför ofta så hör vi tränare spelare säga att det känns bra på rangen men på banan stämmer inte spelet. Hitta en miljö som är så lik tävlingsmiljön som möjligt och träna där. En studio är ett perfekt ställe att ta del av teknik och träningstips från din pro men du ska inte stå och nöta där timme efter timme om du vill prestera bättre resultat på banan. Då ska du slå från gräs och det är också bra om det är andra människor som ser dina slag.



Jag påstår inte på nåt sätt att jag är en bra golfspelare (jag har spelet med många bra spelare och vet hur långt efter jag är) men jag har i alla fall lyckats vinna två gångar på den nordiska touren och gjort en del tävlingar på Challenge Tour. Under mina år som proffs så har jag aldrig tränat golf i en studio. Under hela min karriär genom pojklandslag och proffsspel så har jag upplevt att svenskar är oerhört mycket mer fixerade vid tekniken och en bra sving än andra landsmän. En engelskman är mycket mer intresserad av att få bollen i hål på så få slag som möjligt oavsett hur det ser ut, det är en helt annan sak än att svinga bra. Precis som Robin säger så är teknik en väldigt liten del av idrotten och så även golf.



Visst måste du ha en grym teknik för att bli en världsspelare men för bli så bra som de flesta är nöjda med så räcker det riktigt långt med ett vasst närspel. Att slå bollen bra är inte samma sak som att göra bra resultat. Lägg din träning på slag från 100 meter och in så har du en lysande karriär framför dig.



Trots dessa ord så skulle jag som tränare skulle jag aldrig byta bort studion, där ger vi eleven vägledning för att bli en bättre spelare och eleven blir bättre av den vägledningen tillsammans med egen träning från gräs och inte under ett tak på en matta.



Tack Robin för att jag fick äran att göra en gästkrönika!

Kommentarer

Postat av: Modig

Publicerad 2011-12-20 19:57:19

Klokt!

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2011-12-20 20:47:32

Han är ju klok Robert!



Jag tycker vi kör en gemensam golfskola till våren i Turkiet. Vad säger ni om det?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela