Stålebring Golf Academy

Gästkrönika i bloggen av erfaren kurschef..." Våga ge mindre för att ge mer"

Publicerad 2011-12-12 17:59:54 i Allmänt,

                  
Här kommer en mycket intressant gästkrönika av en erfaren kurschef för den svenska tränarutbildningen. Anders är en nyfunnen vän till mig som i mina ögon är en ytterst klok människa. Jag skulle gärna ha Anders som coach i många olika delar av livet.

Tack Anders,






"Våga ge mindre för att ge mer"

Den amerikanska golftränare Chuck Hogan skriver i sin bok "Rethinking golf" under rubriken - How to confuse a brain" - Its easy to confuse a brain. All you have to do is give it too much to think about at one time. Han fortsätter ... Here is a short list of how NOT to be able to learn any subject:

1. Dont know where you are going, what you want or why you are learning this subject.
2. Learn misinformation.
3.Go fast and fail to fully learn one chunk before going on to the next.
4.Take on lots of advice from multiple teachers.
5.Have a muted or impresicise model from which to learn.
6.Attempt to learn in a way that works for somebody but not for you. (Storlek 42)
7.Have no way to recognize when you have got it.
8.Make work out of learning. Dont enjoy the learning.
9.Make this subject to important.
10.Feel that the whole matter is a test.

Min kommentar är - Ja, vi golftränare har en tendens till att göra våra lektioner för innehållsrika. Syftet är gott men hjälper vi eleven genom att ta för stora steg åt gången? Mitt råd - Våga ge mindre för att ge mer.

Anders Myhrberg, golftränare.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela