Stålebring Golf Academy

Helt ny gästkrönika av ingen mindre än....

Publicerad 2011-12-28 19:35:45 i Allmänt,

.......Niklas Dahlgren.

Läs och kommentera.

Din egentliga slaglängd


Många medelgolfare har i min mening en skev bild av golf i allmänhet och sin egen golf i synnerhet. Ett skevt förhållningssätt till sina egna förutsättningar som spelare.


Här har vi tränare en roll som ofta blir förbisedd.


En viktig aspekt i det här spelet är slaglängd, vilket jag tycker ofta glöms bort och inte trycks tillräckligt mycket på i instruktionsartiklar och liknande.


Jämförelsen blir ofta med tourspelaren, vilket naturligtvis blir ett problem.


En manlig tourspelare slår idag sin järn 7:a i snitt 160 m. Samma spelare har kapacitet att slå samma klubba även 180 m om han skulle vilja. Men på grund av att precision i sida och längd blir lidande gör han inte det, utan väljer att slå bollen c:a 10 % kortare med alla järnklubbor.


Min erfarenhet är att många medelgolfare vid fråga, påstår att de slår sin järn 7:a 150 m och därmed utgår från den längden vid klubbval. Min erfarenhet är också att dessa samma personer inte skulle kunna slå den klubban ens 1 m längre om de så var tvungen. Endast det perfekta slaget vid full kraft blir alltså rätt längd.


Här ligger en stor del av problematiken i varför dessa spelare inte utvecklar sitt spel och sänker sin score.


Skulle jag bli tvungen att slå järn 7:a från 180 m och därmed järn 9:a 160 m så skulle jag självklart få stora problem med balans och bollträff vilket påverkar riktning och längd.


Utveckla ert spel genom att mäta hur långt ni KAN slå med era klubbor. Ta därefter bort 10% av den längden och där har ni er egentliga slaglängd. Är 150 m ert max med järn 7:a så är er egentliga slaglängd alltså 135 m med samma klubba. Stäm gärna av med samtliga järnklubbor, men sannolikt är det därefter 10 m differens mellan klubborna, d v s järn 8:a 125 m o s v.


Denna ändrig i er strategi kommer med största sannolikhet att förbättra balans och bollträff, vilket som sagt påverkar längd och riktning.


Optimera era förutsättningar för att få era slag i rätt längd och rätt riktning,och det är precis vad golf är,rätt längd och rätt riktning. Inte att spela golf med samma strategi som tourspelaren.

 

 

Kommentarer

Postat av: Yes!

Publicerad 2011-12-28 23:15:20

Kjell Enhagers kvantgolf i ett nötskal.

Såååå rätt!!!

Postat av: Lefty

Publicerad 2011-12-29 13:06:05

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-12-29 13:13:02

Helt rätt, framför mer sånt i media. I mina ögon så är det ovesäntligt vilken klubba man slår med, huvudsaken att man kommer dit man ska. Alltför många idag tycker det är en prestigesak att använda så kort järn som möjligt för att nå då långt som möjligt, framförallt ungdomar.

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2011-12-31 08:45:05

Jag tror att det finns två sidor av myntet i detta fall också. Naturligtvis är krönikans budskap något som är effektivt hos väldigt många medelgolfare men inte alla.



Slaglängder handlar till stor del om tempo. Tempo är oerhört indivudellt och "rätt" tempo i golfsvingen är oftast samma "tempo" som elevens naturliga gångstil, sätt att prata osv.



Med det sagt så finns det därmed elever(medelgolfare) som jag skulle rekommendera att svinga "snabbare" vilket resulterar i en längre bollbana. Vilket i sin tur skulle tvinga just den eleven att slå en järnsjua istället för en järnsexa.



Postat av: Niklas Dahlgren

Publicerad 2012-01-02 14:48:12

Den medvetna slaglängdsminskningen på 10 % är bara en process för att förbättra balans, timing och bollkontakt. Slaglängdsminskningen är rätt utförd endast temporär.



Att gå ner i slaglängd/tempo medför i de flesta fall en mjukare rörelse, d v s muskler jobbar mer avspänt och rytmiskt, vilket förbättrar balans, timing/händelseflödet i svingen. På sikt bör det resultera i ökad slaglängd. Att göra mindre men åstadkomma mer.

Ett för personen lägre svingtempo behöver inte betyda lägre klubb/bollhastighet.



Sedan finns det med säkerhet spelare som behöver öka tempot i svingen, eller delar av svingen för att förbättra slaglängden. Möjligen med risk att försämra bollkontakt om ökningen blir orytmisk eller ställer för höga krav på spelarens balans.



Svingen i sig och dess tempo bör precis som du skriver Robin, spegla personen. Det mest tydliga exemplet på motsatser borde vara Ernie Els och Nick Price. Deras tempo matchar absolut deras personlighet och framtoning.



Tempo/rytm är underskattat, och i mina ögon är medelgolfarens tempo generellt för högt och orytmiskt, vilket avsevärt försvårar möjligheten till en konsekvent bollflykt.

Postat av: Filip Modig

Publicerad 2012-01-03 00:00:53

Vid ett test på Årsta Golf i slutet på september så fick 50 herrar chansen att komma dit och träna. Man frågade då vilket svingtempo av de spelarna på tourerna man helst ville ha. Föga fårvånande svarade majoriteten Ernie Els. Vid senare träning och filmning av dessa 50 gubbar så jämförde man mot Ernie Els tempo . När Ernie Els var i full finish hade endast en, EN! av gubbarna träffat bollen i sin egen sving. Summa summarum av detta test är att majoriteten av medelgolfarna damer som herrar tar alldeles för lång tid på sig i baksvingen så att de får känslan av att vara i "tidsnöd" på vägen ner mot bollen. Därav ett "ryckigt" tempo. Senare provade man med vissa av dem att använda sig av en metronom vid träningen och ställde den på 65-70 bpm. Bollträffen hos många av dessa förbättrades avsevärt samt att de blev mer konstanta i slaglängderna.

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2012-01-03 08:57:20

Om jag sänker tempot hos en elev så är det oerhört diffust. Jag blir själv osäker på vad det är jag menar med tempo. Det är ju knappast tempot som är överordnad till ordningsföljden. Ordningsföljd är en princip och det är inte tempo.



Det vill säga, det innebär att egentligen är ordningsfölden som ändras för att eleven ska kunna slå längre. Det är också ordningsföljden som är det ursprungliga problemet i hos eleven.



Jag känner mig osäker på vad tempo egentligen är. Ordningsföljd är hur kroppsdelarna rör sig i förhållande till varandra. Hastighet är hastighet. Men vad är då tempot?



Jag kan slå en järnsjua 150 meter med olika tempon men jag kan inte slå en järnsjua 150 meter med en annan ordningsföljd.



Postat av: Niklas Dahlgren

Publicerad 2012-01-04 14:42:53

Min poäng med grundtesen är rytm och balans, inte att kopiera Tourspelares tempo. Att hitta sitt eget tempo som matchar spelkapaciteten, vilket inte är 100 % av spelarens max. Speciellt när det gäller järnklubbor och framförallt korta.



Ernie Els är egentligen ett dåligt exempel på spelare med lägre tempo, men i förhållande till Nick Price är rytmen en annan. Ett bättre exempel är fransmannen Raphel Jacquelin (om man nu känner till honom)



Skulle medelgolfaren tvingas svinga i Els tempo skulle han/hon förmodligen ramla av tee. Men precis som Annika Sörenstam upplevs tekniken långsam, men då i förhållande till andra spelare, inte i förhållande till sig själv.



Exempel på detta fenomen hittas i alla sporter, och har man någon gång dansat och försök härma en instruktör som man själv tycker gör sina rörelser i hanterbart tempo, så blir upplevelsen extra tydlig.



Sedan finns som sagt alltid undantag. Spelare som mår bra av att alltid svinga 100 %, men det är mest ett tecken på bristande teknik och begränsad spelkapacitet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela