Stålebring Golf Academy

I omklädningsrummet...

Publicerad 2011-12-09 20:44:50 i Allmänt,



Idag hittade jag ett bortglömt träningsprogram i omklädningsrummet på gymmet. Snacka om tydliga övningar för eleven. Såhär ska det se ut efter en lyckad golflektion tycker jag.

Jag hänger en del på gymmet. Jag tycker verkligen träning är roligt och spenderar några timmar på gymmet. Då och då under mina träningspass ser jag personer som tar en "PT-timme" med några av instruktörerna. Varje sådan "PT-timme" avslutas alltid med att eleven får just ett skriftligt träningsprogram och eleven förväntar sig även det. Det hör liksom till en "PT-timme" i gymmiljö.

Jag tror att en lyckad golflektion bör vara åt det hållet. Jag tycker att fokuset bör flyttas till viss del från såkallade "quick fixs" till mer långsiktigt tänkande. Det låter kanske väldigt tråkigt men en golflektion som innehåller "quick fixs" känns för mig oseriös. Det är få seriösa golftränare som arbetar med ett trollerispö. Jag har inte träffat någon iallafall. Det skulle vara om Joe labero vill börja i TU12-15 kanske...

Då vill jag även förtydliga att en lektion utan "quick fixs" INTE behöver ge avkall på kortsiktig förbättring. För tar man en golflektion då ska man se resultat. Punkt slut. Men det måste finnas en långsiktig träningsplan, annars är det allt annat än effektivt.

Allt handlar till slut om att göra golflektionen så enkel och så EFFEKTIV som möjligt. Långsiktighet är seriöst, framgångsrikt och helt rätt.

Jag kan till och med sträcka mig så långt och säga att en golflektion med kortsiktiga mål är en lektion som ger dålig valuta för elevens pengar. Så ser jag på det.

Jag kommer tillbaka till just samma kontenta ofta:

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela