Stålebring Golf Academy

Håll löst i klubban!

Publicerad 2011-11-23 20:58:08 i Allmänt,

En av dom flitigast använda fraserna på Svenska golfbanor måste vara;
"Håll löst i klubban!"

När jag var på en föreläsning på Halmstad Golfklubb så visade föreläsaren ett chockerande resultat från en undersökning gjord på Usa-touren.

Det var nämligen så att man hade med hjälp av ett speciellt verktyg mätt grepptrycket hos spelare på Usa-touren och jämfört det med amatörers grepptryck. Det visade sig att Proffsen höll ca 10 ggr hårdare i klubban än amatörer!!!

Det fanns inte heller någon solklar förklaring till varför proffsen greppade hårdare, det är något som jag särskilt kommer ihåg ifrån just den föreläsningen.

Jag vill minnas att ett av resonemangen till varför proffsen greppade så mycket hårdare var att en spelare som har "koll" på sin rörelse kan "kosta" på sig att greppa hårdare. Att greppa hårdare skulle då ge en tryggare känsla för spelaren. Det är dock ett resonemang, kom ihåg det.

Det är svårt att analysera undersökningen när grepptryck är så extremt subjektivt.



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela