Stålebring Golf Academy

Jag vill bara kunna spela på mitt hcp...

Publicerad 2011-11-22 09:28:55 i Allmänt,

Ja precis det hör jag ofta vid lektioner. Oftast låter det såhär vid en lektion;

Tränare: Vad är ditt mål?
Elev: Inget särskilt egentligen, jag vill bara kunna spela stabilt på mitt hcp. Det skulle betyda mycket för mig. Jag är inte ute efter att sänka mig till nått rekordlågt handicap utan jag vill bara få den där jämnheten.
Osv...

Målet som eleven beskriver ovan är alltså att få jämnhet i spelet och att spela stabila rundor runt 32-36 poäng. Det är ett jättehärligt scenarium!
Tänk att alltid veta att jag spelar på mitt hcp innan jag går ut och lirar, vilken enorm trygghet man skulle känna!

Det jag vill belysa nu är inte någon slags smutskatning mot golfelevers målsättningar, det är det sista jag skulle hålla på med då det käraste jag vet är just människors målsättningar men jag har under senare år fått lite perspektiv på just den typen av målsättning.

För att ge perspektiv så använder jag mig av en av sveriges bästa golfspelare, Fredrik Andersson Hed som representerar Laholm. Fredrik har vunnit på ET och har radat upp en hel drös med andra placeringar och ännu mer toptio-placeringar. En karriär som många juniorer i sverige drömmer om.

En sådan duktig spelare måste vara sjukt jämn eller hur?

För att svara på det surfade jag in på golfdata och letade efter Fredriks bästa score under 2011 och hans sämsta score under 2011. Hans bästa score var under en tävling på ET och var så bra som 62 slag! Sjukt bra!
Den högsta scoren var under sveriges egna  ET-tävling på anrika Bro Hof, där han under sin sista rundan sköt 90 slag.

Enkel matematik 90 slag -62 slag = 28 slag

(Kika även på Tigers resultat under hans glansdagar, det är inte ovanligt under en fyradagars tävling att det skiljer 10 slag mellan bästa och sämsta runda. ( typ 64-74) )

Det innebär att Sveriges golfelit har en differens på 28 slag. Visst ger det en perspektiv.
Jag tänker tillbaka på dom tillfällen då jag själv tänkt att jag borde alltid gå under 80 så mycket tid jag lagt ner på min golf....

Med detta sagt ska ni inte tro att jag säger något i stil med " Du kommer aldrig kunna bli jämn, det går inte, kolla på Fredrik Andersson Hed". Nej, Nej så vill jag inte säga. Snarare är detta positiv fakta. Detta innebär ju att i princip alla hårt arbetande golfjuniorer med högt uppsatta mål kan slappna av och våga misslyckas. För det är ju först då man kan lyckas eller hur?

Så väljer iallafall jag att se det och det känns konstruktivt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela