Stålebring Golf Academy

Om inte handicap fanns skulle juniorer tävla mer

Publicerad 2012-12-07 17:00:54 i Allmänt,

Något som är ett stort hinder för golfen som sport är att juniorer tävlar för lite. Ofta i skolans värld träffar jag ungdomar som ser det som självklart att alltid spela matcher i hockey, att tävla i kallecupen eller att springa DM i orientering. I golfen äter handicap upp tävlingsuget eftersom du kan "få" tävla med dig själv.
 
Det är väldigt bra att man kan tävla mot sig själv och det är en fantastisk uppfinning. Det är också roten till varför många juniorer inte väljer att tävla på Skandiatour. Det största problemet är att en hel del golfjuniorer inte ser det som självklart att det finns en tävlingsarena i golfen. Det är unikt att en trettonåring inte har koll på hur tävlingsarenan fungerar. Jag har en förkärlek till tävling och satsning och jag avundas hur tävlingsandan präglar en hel del andra idrotter.
 
Handicap har många bra sidor, inget snack om saken men det gör också att tävlingsarenan inte är lika attraktivt tyvärr. Det finns en hel del juniorer som lever i ovisshet och tror att 24 hcp är riktigt bra för en 15 åring och att det inte alls går att utveckla. SKulle den junioren få se tävlingsarenan så kankse det skulle bli en morot för en satsning, vem vet..
 
Med tävling händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela