På tok för mycket information!
Oavsett vem vi väljer att prata med av våra 144 elever här nere i Turkiet så hör vi tränare alltid samma sak. Eleverna tycker det är bra när tränaren håller sig till få saker och att det därmed blir lätt för eleven att hålla reda på all information.
Det slår nästan aldrig fel. För mycket information är alltid ett återkommande argument. Vi upplever också att eleven oftast är ganska noga med att uppmärksamma en lektion då mängden information har varit lagom.
Det verkar vara väldigt viktigt med lagom mängd information. Det är inte svårare än att börja med sig själv och fundera kring dem stunder man själv varit elev. Jag har alltid upplevt att det har varit oerhört skönt med lektioner som är enkla och innehåller få saker som jag behöver komma ihåg.
Det jag tycker är viktigt att du som elev ska tänka på är att det aldrig någonsin är ditt fel om du upplever att en lektion varit ogreppbar. Det är enligt min mening tränarens uppgift att leverera lagom information.
Två saker:
Less is more,
och med träning händer det.