Stålebring Golf Academy

Att lära sig skjuta lågt!

Publicerad 2012-01-04 15:34:28 i Allmänt,



När jag var runt sjutton år så hade jag fått för mig att jag skulle spela alla mina sällskapsrundor ifrån backtee. Jag tänkte att jag skulle ge mig själv det svåra och vänja mig vid det. Jag spelade väldigt många rundor ifrån vitt på Öjestrand GC och sköt sällan några bra scorer.

Det brydde jag mig inte om. Jag resonerade  på det viset att när jag skulle "kliva framåt" till gul tee så skulle det kännas som att lira bangolf.  Tyvärr blev det inte riktigt så. Jag hade aldrig lärt mig att skjuta låga scorer och jag hade heller aldrig varit under par.

Som bekant är det svårt att lyckas med något som man aldrig gjort förut. Jag tror att med facit i hand hade det varit perfekt att lira röd tee emellan åt. Bara för att vänja sig att skjuta låga scorer. Att faktiskt kliva av det artonde hålet med en score på under par hade varit guld värt med facit i hand.

Jag tror att det är perfekt för yngre juniorer att spela röd tee oftare. Att vänja sig vid att skriva 3 och 4 på scorekortet är viktigt, det är faktiskt  ingen av proffsen som vinner tävlingar på TV genom att skjuta 80 slag...

Med träning händer det.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-01-04 17:18:44

Har gjort mina bästa rundor efter att spelat scramble..Då tycker man att det är normalt att göra några birdies, fram tills vekligheten kommer ikapp..

Postat av: Robin Mårtensson

Publicerad 2012-01-04 18:06:16

Helt rätt, vi har bara gul på Ljusdal och det har nog varit till min fördel, man lär sig skjuta lågt och känner sig bekväm med det.. Detta känner jag är extremt vikigt om en tävlingsrunda börjar närma sig sitt slut och man har en bra score pågång. Öjestrand är tuff från vit, gick 34 första 9 när jag var 15 och det håller jag nog som en utav mina topp resultat än idag!

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2012-01-04 19:55:28

Robin!



Jag håller med dig helt. Jag har aldrig lirat Ljusdal faktiskt men jag tror den är som Öjen ifrån gul. 34 ifrån vitt är sjukt vasst!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela