Stålebring Golf Academy

Det perfekta spjutkastet

Publicerad 2012-01-10 11:11:34 i Allmänt,







Att bedriva träning på Bosön är inte svårt. Det är en oerhört inspirerande miljö där kunskap och vinnaranda sitter i väggarna. Jag var ner och tränade efter dagens 3D-analyser och såg ovanstående bilder. Bilderna är tagna på vad jag antar är Sveriges yngre elit inom spjutkastning.

Det är spännande att se rörelseanalyser inom alla olika idrotter. En bra rörelse är något som skiljer sig från mängden och något som utstrålar flow. Jag ägnade några minuter åt att kika på tekniken och det är naturligtvis väldigt likt en golfrörelse.

Det som är poängen är kontexten för dessa analyser. Vart och när är dessa filmsekvenser tagna?

Jo, dom är tagna under dom största tävlingarna för dessa unga spjutkastare, USM, JSM, DM etc. Dom är inte filmade under ett rangepass där pressen lyser med sin frånvaro och ingenting står på spel. Alla videoanalyser jag har i mitt "svingbibliotek" och tyvärr dom flesta svingfilmer jag ser från andra tränare är  filmade från utspridda ranger världen över.

Det tåls att tänka på. Det var kul att se och återigen väldigt lärorikt. Kika gärna på lite bilder från 3D-analyserna idag nedan. Det är mina kurskamrater som slår bollar.







Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela