Stålebring Golf Academy

Spektakulära slag!

Publicerad 2012-01-02 10:03:13 i Allmänt,


Runt nyårshelgen är det alltid "Wrap-ups" och "Highlights" på golfkanalen. Riktigt roligt att se. Man får se alla vinnare under året och alla spektakulära slag som slagits under 2011.

Jag blir förbluffad över hur spektakulära slagen är som visas och hur årets vinnare verkligen lever upp till uttrycket "Bäst när det gäller". Att vara bäst när det gäller under sista rundan på en Major eller för den delen en "vanlig" ET-tävling är ett magiskt.

För mig är det just spelarnas beslut som är imponerade. Att våga slå drivern under sista rundan på ett tajt par fyra eller att våga gå för en svår satt pinne kräver mod. Speciellt när man har läst dussintals böcker med titeln "spela smart och säkert" och ända sen jag började spela golf så har jag alltid hört att man ska ta det säkra före det osäkra.

Ofta hör jag föräldrar säga till sina golfjuniorer att dom ska spela smart och ta "bättre" beslut. Med bättre beslut menar dom oftast att inte slå driver eller kanske inte slå det där lobbslaget när det inte behövs en hög bollbana.

Uppenbarligen så krävs det oerhörda slag för att vinna på världens högsta tourer. Inför miljontals åskådare dessutom. Det har jag själv bevittnat på golfkanalen under nyårshelgen. Borde inte vi lära golfjuniorerna att slå spektakulära slag i ett tidigt skede?

Flertalet tränare är idag överens om att juniorer måste lära sig att slå drivern riktigt långt i ett tidigt skede. Enligt dom är det riktigt svårt att lära sig att slå längre när man är fullvuxen. Visst kommer den junioren som lär sig att slå långt i ett tidigt skede sprida sina drivers till en början men det bra mycket lättare att "styra" upp en hook hos en duktigt junior än att lära den junioren att slå tjugo meter längre.

Jag är ganska övertygad om att bakgrunden till det gågna årets spektakulära slag är träning. Träning på just spektakulära slag. Jag har svårt att tänka mig att alla årets vinnare slog dessa betydande slag av en slump.

Om vi ständigt lär våra juniorer att inte slå driver eller att inte slå det där slaget så tror jag att det finns en risk att juniorern blir slagrädd. Slagrädsla är en hemsk sjukdom som härjar i TT (teknikträsket).

Under en tävling med en känd sundsvallsgolfare inträffade nedanstående scenarium, det får avsluta inlägget och samtidigt exemplifiera slagrädslan i sin tydligaste form...

Spelaren står på tee på ett tajt och långt par fem och ska slå driver, jag står på sidan om;

Spelaren: Jag måste slå driver här.
Jag: Okej!
Spelare: Jag vet att jag kommer slå bort den här drivern. Det vet jag. Frågan är bara om vi kommer hitta bollen eller inte...


Kommentarer

Postat av: Yes!

Publicerad 2012-01-02 20:00:33

Du verkar ha fel kompisar ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela