Stålebring Golf Academy

Vem äger lektionen?

Publicerad 2012-01-13 19:25:31 i Allmänt,



Våra dagar på tränarutbildningen består av en förmiddagsföreläsning och en eftermiddagsföreläsning. Det är oerhört lärorikt oavsett ämne på föreläsningen. Något som kanske är ännu mer givande är allt "korridorsnack" på kvällar och på raster.

Under veckan har vi pratat  om privatlektioner. Vad det är som gör en privatlektion bra och hur medelgolfaren uppfattar privatlektioner rent generellt. Våra teknikprov går ut på att knäcka en teknisk kod och ändra bollbanan hos eleven. Det är ren teknik och viktigt i en privatlektion.

Vi har dock pratat om något annat. Något som inte handlar om teknik. Det handlar snarare om miljön. Vi valde att diskutera hur den optimala miljön är under en golflektion.

Vem är det som äger själva golflektionen?

Ibland har jag fått uppfattningen att golfare inte vill ta en lektion för att man är rädd för att "pron" ska förändra allt och "döma" ut en. Det kryper i mig när jag skriver det. Det är allt annat än professionellt.

Det är givetvis helt fel i mina ögon. Den enda som ska äga golflektionen är eleven. Mer precist elevens mål. Det är egentligen väldigt simpelt. Eleven kommer med en beställning och jag som instruktör ska uppfylla den. Att jag som instruktör inte blandar in min egen agenda är helt sjävlklart.

Det kan inte poängteras tillräckligt att eleven har en beställning som jag måste uppfylla. Genom pedagogik som är i "pace" med eleven och en kunskap om bollflyktslagar ska varje golflektion gynna eleven både på lång och kort sikt. Inget annat.

Det var precis vart våra diskussioner landade.

Med träning händer det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela