Stålebring Golf Academy

Hur många puttar har du?

Publicerad 2012-01-12 09:04:05 i Allmänt,


En lång dag med en hel del siffror från Trackman. Innan vi började analysera golfslag så pratade vi om statistik. Det är något som man kan ha nytta av i sin strävan att förbättra sitt spel. Jag har själv varit lyhörd för statistik och bokfört mina rundor i olika slags böcker.

Det är dock inte all statistik som är relevant. Kikar man på PGA-tourens hemsida så ser man att det finns statistik för nästan allt. Det är statistik som aldrig tar slut känns det som. Vår föreläsare lyfte fram den statistik han tyckte var relevant. Han heter för övrigt John Hellström och jobbar med landslaget.

Här är statistiken som John förespråkade:

Puttar per GIR (hur många puttar har man per träffad green)
Scramble (hur många gånger man gör en"up and down" och räddar par)
GIR (hur många greener  man träffar på "rätt" antal slag)

Statistiken som han valde är som ni ser helt vanlig och egentligen inte speciell. Är man duktigt att föra statistik så är det kul att granska efter några veckors spelande. Jag tror också att det är viktigt att spelare med högre handicap vågar föra statistik och att en instruktör hittar relevanta saker att bokföra.

Att föra statistik kan också vara ett bra sätt att flytta fokus från scoren.



Kommentarer

Postat av: Göran

Publicerad 2012-01-12 21:18:57

Statistik kan tycksas vara lätt att föra med bl a de mobilaplllikationer som finns idag, om nu inte vanlig blyertspena kan tänkas ligga lika väl väl i handen under ronderna:-).

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2012-01-13 17:26:04

Helt rätt. Finns väl en uppsjö av olika program.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela