Stålebring Golf Academy

Handicap sänker humöret

Publicerad 2012-03-07 09:37:37 i Allmänt,

I en värld där vi tappar golfare bör vi maximera spelupplevelsen för de golfare som faktiskt spelar mycket golf och tillbringar stora delar av semestern på golfbanan.

Jag upplever att en person som ofta når sina mål och därmed spelar på sitt handicap är mer nöjd än en som inte gör det. Det problematiska är dock att handicapsystemet bygger på varje persons bästa resultat. Det innebär att alla våra "snittrundor" blir stämplade som misslyckande.

Jag tror SGF vinner mycket på att skapa ett handicapsystem som bygger på ett snittresultat, inte på ett PB.

Kommentarer

Postat av: Mikael

Publicerad 2012-03-07 20:50:43

Men om man (efter obligatorisk föranmälan) höjer sig varje runda där man spelar tillräckligt dåligt blir handicapet mer rättvisande, och antalet rundor man kan känna sig nöjd med fler.

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2012-03-07 21:43:23

Helt rätt väg att gå. Det som fortfarande är problemet är att du höjer dig inte lika mycket som du sänker dig vilket skapar enorm obalans.



Det bottnar i sin tur i att handicapssystemet fortfarande återspeglar något helt annat än din genomsnittliga spelnivå.

Postat av: Margareta

Publicerad 2012-03-19 09:42:48

Men visst har det snackats om att ändra till ett snitthandicap. Visst har man detta "system" i andra delar av golfvärlden? USA tror jag..

Postat av: Robin Stålebring

Publicerad 2012-03-19 20:10:18

Jo, det har varit på tapeten. Min syn är dock att SGF är vädligt långt bort från att genomföra denna förändring, speciellt med tanke på deras nya satsning "Olympiagolfen" vilket urvattnar handicapsystemet ännu mer.

Postat av: Johan Lindgren

Publicerad 2012-04-11 09:49:40

Tror att det är rätt väg att gå. Jag spelade golf med några vänner i England och upplevera att man inte jagar HCP eller är lika HCP stressade som vi här i Sverige. Ständigt detta hcp jagande vilket som du skriver tar bort glädjen av bra golfslag. jag kan ha slagt riktigt bra golfslag fram till green, men 3-puttar för 1 poäng och går därifrån missnöjd

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela