Stålebring Golf Academy

Gästkrönika av Andreas Martinez - Bollen i fokus!

Publicerad 2012-05-11 11:30:26 i Allmänt,

 


År 1550 slog skotten John Daly ut bollen för vad man tror var första gången och han gjorde det med klubbor gjorda av trä och en boll gjort av packade gåsfjädrar och djurhud från hästar. Sedan dess har utvecklingen av såväl klubbor som bollar tagit ett steg framåt i utvecklingen av astronomiska proportioner. Men just bollen tycker jag har hamnat lite i skymmundan i utrustningsdjungeln. Att dagens golfare har blivit mer medveten när det kommer till utrustning är något vi kan konstatera. Customfitting är numera ett välkänt uttryck ock likaså dess innebörd. Gemene man har tagit till sig och förstår allt mer vikten av ett par väl anpassade klubbor. Men bollen då?


Utvecklingen på bollar har fullkomligt exploderat om vi ser tillbaka 10 år. Tillverkarna har genom inovativa lösningar och exprimenterande med material, dimpelsystem och antal delar i bollens uppbyggnad lyckats ge oss en samling bollar som genererar en stabil bollflykt, ökad länd, höga spinntal och ökad kontroll. Men då lyder min fråga:


Spelar du rätt boll?


Jag är övertygad om att dom flesta inte har en aning om vilken boll som passer dem. Titleist pro V1 har under lång tid titelerats #1 ball in golf, med all rätt menar jag. På tourerna så är det den obestridligt mest spelade bollen, den levererar och förtjänar sin titel. Betyder det nödvändigtvis att medelgolfaren gynnas mest av att spela bollen som glänser på hyllorna i shoparna världen runt och kostar ca 550 kr? troligtvis inte menar jag.


För att ta reda på vilken boll som är rätt för dig och passar just ditt spel är det vissa frågeställningar du ska ha i åtanke. Först och främst, vad vill jag ha ut av min boll? till exempel, sätter jag mycket sidskruv i bollen ska jag kanske ha en distansboll som kan räta ut min bollbana. Slår jag löst på bollen bör jag kanske ha en boll med låg kompression för att få ut maximal längd.

Jag ska inte bli för djupgående men poängen med mitt resongemang och något värt att anamma är följande, det finns råd att få där du köper din utrustning, rätt boll kan vara värd minst lika mycket som en ny driver. Slutligen, tänk efter innan du lägger 500 kr på en boll som kanske inte är rätt, oavsett vilken bolltyp du väljer så håll dig till den typen av boll, det kommer ge resultat i det långa loppet.

Välkommen till Stålebring Golf Academy och shopen så fixar vi rätt boll åt dig.

Med träning och utrustning händer det

Andreas Martinez

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela