Stålebring Golf Academy

Det är en väldig skillnad att ” Slå på en golfboll ” och att ” Spela golf "

Publicerad 2013-04-24 07:09:30 i Allmänt,

Gästbloggare : Niklas Eliasson.
 
All träning oavsett idrott kräver feedback för att kunna mäta förmåga/färdighet/framgång.
Under mina år som tränare har jag märkt att golfare i alla handicapklasser har svårt att sortera vad som händer, vad som påverkar vad och varför bollen gör som den gör.
Många slutar spela golf för att de tycker att det är ett för svårt spel och JA det är svårt, för att det är fler moment än andra idrotter.
Det räcker inte att vara bra på att putta eller slå drives 270 meter. Helheten ger resultat.
Jag har tidigare tävlat på de nordiska tourerna i 7 år innan tränaryrket tog vid så jag hade tid att göra ALLA misstag själv. Träning med andra tourspelare där man ger och tar av varandras erfarenheter är också en grym skola.
Hobbyspelare har helt enkelt inte tiden att göra alla misstag själv, för att lista ut vad som behövs göras för att få ordning på problemet. Detta leder ofta till ” hittepå ” lösningar som i många fall går i fel riktning mot vad som egentligen rättar till problemet. Men det finns hjälp!! Tränare, svingprogram, träningshjälpmedel och appar för att öka förståelse, minskar tiden det tar att få ordning på problemen. Att bygga upp en personlig övningsbank med 2-3 övningar för varje del av spelet som ger bra feedback och som är enkel att sortera för att maximera tiden och ge bäst resultat.
Mitt mål som tränare var att komma ut och dela med mig av erfarenheter på banan vid spellektioner. Att bättre fördela ut de extraslag handicapet ger iform av att vara smartare från tee, missa på ”rätt” sida mot green, välja enklaste klubban vid chippar, putta från lättaste sidan av hålet osv. gör att man spelar spelet istället för att slå på en boll och hoppas att det ska bli bra.
Nu åker jag runt på en demotour med min uppfinning Golf In Sync och det är fantastiskt kul att se hur redskapet ökar förståelsen för hur golfklubban och golfbollen fungerar tillsammans för alla hancicapkategorier.
 
 
Niklas Eliasson
www.golfinsync.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela