Stålebring Golf Academy

Mr Robotic?

Publicerad 2013-04-05 12:53:06 i Allmänt,

Låt oss säga att jag använder i snitt 5 % av min totala teknikkompetens vid en vanlig privatlektion med en medlem. Ju mindre jag ändrar desto bättre kommer lektionen att bli, less is more. Säg att 8 av 10 lektioner har ett solklart svar som alla tränare tycker är facit. Oftast är det greppet. Vill man ändra ett svingspår är det bäst att börja med greppet. Stärk greppet och slå 1000 slag och vänta och se. Simsalabim så har eleven ett svingspår som är square. Ändock har vi inte snackat något om svingspår.
 
Så ska en lektion vara. En lektion ska innehålla sjukt lite information och ändå göra en stor impact. Ibland är det omöjligt men om eleven "bara" bokar en lektion så måste det vara så. Nu kommer jag till min tanke. Om jag upplever att majoriteten av mina lektioner innehåller så uppenbara lösningar som borde vara lika självklara som att solen går upp imorgon - varför är verkligeheten som den är?
 
Med det menar jag att varje elev jag har som gått till en annan tränare säger att han eller hon har fått något helt annat tips eller att jag resonerar olikt en annan tränare. På vår nivå så ska det vara så jäkla självklart att alla elever borde få "samma" tips från alla tränare.  Iallafall under första lektionen.
 
Alla som kör bil stannar när det är rött. Annars blir man påkörd. På första lektionen så upplever jag att det oftast ( inte alltid) finns ett facit. Då borde det inte spela någon roll vart man går eller vilken tränare man använder sig av. Ändå säger 85 % av varje elev att jag lär dom något nytt eller att jag säger tvärtom mot någon annan.
 
Hade jag instruerat Tiger så hade jag fattat att jag inte gör som andra tränare men så komplicerad är inte mina elever.
 
Med facit händer det.
 
 
 
Quieres tomar un cafe por la manana en Emporda?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela