Stålebring Golf Academy

Paradox

Publicerad 2013-01-05 16:42:35 i Allmänt,

 
Under ett par vintrar tränade jag förmodligen mer golf än de flesta andra. Jag tränade så mycket teknik att jag har svårt att tror att det fanns någon under utvalda månader som la mer tid på tekniken än jag själv. Det var lika jobbigt som stressande att arbeta med svingen.
 
Jag var mycket ambitiös med min egen sving. Jag minns många träningstillfällen och allt vad jag arbetade med och fick i uppgift att ändra i min egen rörelse. Jag minns också hur jag började gå från en riktigt dålig teknik till en halvhyfsad men jag hade aldrig en bra bollträff. Jag hade aldrig en bollträff som matchade svingen på datorn. Jag kunde inte träffa en boll bra när jag svingade för första gången efter att ha varit inaktivt.
 
Hade jag inte slagit en boll på 30 minuter så blev dett en dålig bollträff. Hade jag nyss kommit till golfhallen så kunde jag verkligen inte träffa en boll bra. Jag behövde hitta en känsla i svingen ( rak arm, bredare stance, kortare sving etc) för att kunna träffa bollen bra.
 
Nu när jag inte har ägnat en sekund åt min egen teknik på ett par år börjar jag kunna slå en golfboll med bra bollträff. Utan att tänka på en tekniktanke. Jag har aldrig tränat eller spelat så lite golf som jag har gjort senaste 3 åren men ändå blir jag bättre och bättre.
 
Skulle jag få spela en sommar och träna golf på mitt sätt är jag säker på att jag skulle skjuta scorer som jag aldrig gjort förut. Förmodligen kring 1 i hcp. ( idag spelar jag på 3).
 
Det är paradoxallt men helt sant för mig. Jag tror tekniken börjar sätta sig efter x antal år.
 
Med teknikträning blir bollträffen sämre. Annars gör man ingen förändring och har kastat bort lektionspengar. ungefär 10 % av alla elever förstår efter ett par lektioner att det är okej att slå sämre slag när man förändrar. 50 % tycker det är pest.
 
Utan teknikträning händer ingenting. Så är det. Det ska jag ha som röd tråd i mina vinterkurser. Dessa är förövrigt helt fullbokade och det finns ingen plats kvar. Privatlektioner är ett jättebra alternativ.
 
Med teknikträning händer det .
 
Älskar du spelet så älskar du att bli bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela