Stålebring Golf Academy

Intro

Publicerad 2013-06-09 19:16:10 i Allmänt,

 
Exakt såhär brukar jag börja mina nybörjarkurser:
 
Nu ska vi börja slå bollar och vi ska skilja på två saker. Timing och en långsiktig rörelse. De golfsvingar ni ser på rangen är oftast rätt vältajmade svingar men svingarna producerar bollflykter som spelarna inte är särskilt nöjda med. För att skapa en riktigt bra rörelse (sving) måste ni släppa fokus på bollbanor och bli introverta. När ni blir det kan ni fokusera på att göra en bra sving först där fokus på boll inte är nödvändigt. Börjar ni fokusera på bollträffen så kommer ni inte kunna bygga den bästa rörelsen.
 
Tänk på hur det är i trafiken. Vi har bara ett visst antal enheter att mobilisera för fokus. Det innebär att det inte är någon skillnad på en person som använder handsfree eller håller i telefonen med en hand. Det är lika farligt eftersom båda stjäl lika mycket tankeverksamhet. Se ett telefonsamtal som en ett fokus på bollen. Ni tappar fokus på rörelsen och ni kommer bli bättre kortsiktigt men inte långsiktigt. Alla nybörjare får alltid träna utan boll hos mig. Den tränare som inte gör så gör fel.
 
Ibland brukar jag fråga min elever när dom passerar nian om det går bra. Sen svarar dom att det gör det och då replikerar jag med - går det bra med den nya eller gamla svingen?
 
Oftast säger dom den nya. Stort!!
 
Med rätt fokus händer det.
 
Välkommen att göra det rätta - boka en lektion!
 
Robin Stålebring
PGA Club Professional
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela