Stålebring Golf Academy

Intelligens

Publicerad 2014-03-10 17:02:14 i Allmänt,

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/320572?programid=793
 
Lyssnade på detta radioprogram för några dagar sedan. Där diskuterar man vad intelligens är för något och det får mig att tänka till, men framförallt får det mig att dra paralleller till begreppet talang. I programmet framgår det att alla deltagare är överens om att intelligens inte har att göra med hur mycket man kan, hur välutbildad man är eller om man är professor.
 
Intelligens är något annat än kunskap. Intelligens är kanske en persons förmåga att tillgodogöra sig ny kunskap eller ens förmåga att hantera olika situationer. Ändå säger vi slarvigt att välutbildade är intelligenta och att man kan vara "smart som en professor".
 
Parallellen till begreppet talang är riktigt intressant. Många som sägs vara talangfulla har oftast bara haft någon specifik fördel gentemot andra under en begränsad tid. Exempelvis en lång 12-åring som kan slå järnsju in på Skandiacupfinalen medan alla andra i startfältet måste slå träfem. Jag har säkert skrivit om detta resonemang massor av gånger tidigare men jag har verkligen svårt att släppa det.
 
Jag tycker exempelvis att man ofta får höra att Medelpad har "dåliga" elitjuniorer och alldeles för få av dom och visst kan det vara så men det är inte själva grejen. Grejen är att hur många är i hallen och tränar varje dag? Hur många spelar tävlingar varje vecka på sommaren?
 
Om jag skulle berätta vad talang är så är det en inställning och attityd snarare än konkreta färdigheter i tidig ålder. Speciellt föräldrar har svårt att förstå att talang är synonymt med många timmar i golfhallen och att träna hela tiden.
 
Talang har den som tränar mycket kanske?
 
En person som klarar av att träna själv utan schemalagd träning i grupp har talang. En person som inte måste åka hem efter sin golflektion utan stannar kvar och nöter in sin läxa har talang. En person som inte spelar golf hela tiden utan tränar teknikträning har talang.
 
Med träning händer det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela