Stålebring Golf Academy

"Uppställningskrav" - del 2

Publicerad 2014-03-17 18:12:15 i Allmänt,

 
 
Jag tycker trots många kommentarer på gårdagens inlägg ( facebook) att iden om uppställningskrav innehåller flera spännande fördelar. Det är många som stirrar sig blind på att det tar lång tid om varje medlem på hela klubben ska ta en lektion innan säsongen öppnar men för mig skulle det lätt funka under vintertid.
 
Om man nu stirrar sig blind på tiden så kan man jämföra med hur en nybörjare tränas. Enligt SGF:s material för Gröntkort så ska varje nybörjare klara av vissa tester efter avslutad nybörjarutbildning. Det är hårda tester som man lätt skulle kunna "kugga" flertalet av nybörjarna med. Det är dessutom inte speciellt svårt att "kugga" mer erfarna golfare med vissa av testerna vilket säger en hel del om svårighetsgraden. Om det nu är så att dessa krav ska gälla på våra nybörjare men som egentligen inte alls uppfylls så säger man redan i starten av varje golfares karriär att " vissa grundläggande spelkompetenser är nödvändiga". 
 
Om man redan i starten av en golfares karriär sätter krav på att klara av vissa tester och avsätter minst 10 h på en grundutbildning så borde det väl vara rimiligt att man följer upp detta med åtminstone en privatlektion varje år. 
 
Vidare är det min uppfattning att bra tränare hittar svaren på många problem i uppställningen och med noggranna "uppställningskrav" så skulle det faktiskt vara riktigt enkelt att få folk att stå rätt till bollen. Står folk rätt till bollen så tror jag att det kan vara många som slår betydligt bättre slag med lite ansträgning. Vad jag vet så är det ingen golfare som tycker att det är roligare att slå bollen dåligt än att slå bollen bra. Att slå bollen bra och träffa bollen riktigt rent är en känsla som majoriteten av oss älskar. 
 
Med en bra uppställning händer det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela