Stålebring Golf Academy

Energiöverföring

Publicerad 2015-12-29 13:09:30 i Allmänt,

 

Nu i dagarna har jag använt min TrackMan en hel del på nya elever och det slår aldrig fel att det första folk är intresserad av är just hastighet, närmare bestämt klubbhastighet. Det är absolut inget fel med det utan jag skulle säkert göra samma sak själv om jag var elev. Problemet är bara att alla kollar på fel siffra, verkligen alla.

Den siffran ni som läser detta ska kika på i fortsättningen är bollhastighet, förutsatt att ni är intresserad av att slå bollen långt, då måste ni även komma ihåg att bollen går som längst om den spinner lite men lite spinn gör små avvikelser i riktning större också.

Oftast tycker jag att just mina elever är så kloka och träningsvilliga men just ett för stort stort fokus på klubbhastigheten verkar inte försvinna. Varför det är irrelevant är därför att den viktigaste siffran är bollhastighet. Om målet är så pass osofistikerat att slå bollen så långt som möjligt ( i en precisionsidrott där allt avgörs av riktning) så är bollhastigheten den viktigaste siffran och jag skulle lätt uppskatta att minst tre fjärdelar av mina elever inte har maxat sin bollhastighet.

Man lyckas alltså inte att överföra maximal energi till bollen men ändå vill man öka klubbans hastighet trots att det inte gör att man slår längre. I alla andra idrotter är det status i att finna så effektiv energiöverföring som möjligt men inte när man slår golfbollar framför en TrackMan, rätt tänkvärt ändå.

Med en hög smash händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela