Stålebring Golf Academy

Hur kommer jag ner till marken?

Publicerad 2015-12-12 12:08:35 i Allmänt,

 
En sak som jag längtat efter hela sommaren är att få möjligheten att ta itu med ett vanligt fenomen som många höghandicappare upplever som problem. Jag hade rätt många lektioner med detta problem som huvudfokus och det jag talar om är ungefär i stil med att man tror att man toppar bollen för att man står för brett.

Det är helt ologiskt men ändå något som många tror på i golfsverige eller samma som att man ”tittar upp” fastän de flesta golfare har sett Annika Sörenstams på tv tusen gånger där hon inte tittar på bollen. Dessa breda missförstånd är problematiska eftersom de håller tillbaka eleverna från att träna på riktigt. Man är så övertygad om att man har fel i uppställningen, bollplaceringen eller greppet att man kopplar ihop detta med missar som egentligen beror på bristande träning/koordination.

Faktum är ju att det går alldeles perfekt att träffa bollen utan topp eller duff även om man står jämfota eller jättebrett. Det går dock inte att träffa bollen så bra om man har 27 i handicap och aldrig tränar och har bristande koordination. Jag är själv en sådan person som har behövt träna ordentligt för att hitta min bollträff så jag vet precis vad jag talar om. 

Problemet är alltså att elever inte når ner till marken med klubban och tror att dom står fel men dom har bara bristande koordination som går alldeles utmärkt att träna upp. Innan man gör det så är viktigt att man upplyser eleven om att det faktiskt är koordinationen som är problemet. Sen kan man börja med att pricka tejpbitar som är fastklistrade på marken. Det tvingar eleven att träffa precis rätt och neråt, det är oftast den kombinationen som är vinande. Jag uppskattar att elever med detta problem misslyckas med att träffa tejpen första försöken ca 90 % av fallen. Det beror inte på att man står för smalt. Vintern är en ypperlig tid för denna typ av träning eftersom det finns gott om tid och inget spel på banan som stressar.

Med träning händer det!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela