Den verkliga effekten av TrackMan
Den verkliga effekten av TrackMan handlar inte om att kunna presentera avancerade värden för eleven. Det handlar heller inte om att lektionerna blir mer detaljerade bara för att TrackMan ger oss mer värden än den vaniliga bollflykten.
Den verkliga effekten av TrackMan handlar om att en person som "slicar" bollen ser själv , efter varje slag är viktigt att komma ihåg, att svingriktningen samt spåret är till vänster om målet. Det är det absolut bästa och den verkliga effekten av TrackMan. Det är bättre än fantastiskt.
Så många av mina tränarkollegor som inte når fråm till en "slicare" när dom förklarar att klubbans måste röra sig mer inåtutåt istället för utåtinåt. Varför mina tränarkollegor inte når fram är inte pågrund av att dom är sämre på att förklara eller att eleverna är ovanligt sämre utan det handlar om att det är så svårt för en "slicare" att verkligen förstå hur klubban ska röra sig i nersvingen.
Det är verkligen svårt för en "slicare" att förstå att klubban måste röra sig "brutalt" höger för att skapa ett svingspår som är 0 grader i förhållande till siktet. Igår hade jag några elever som står själv och tränar i min TrackMan ( egenträning) och det är sjukt bra träning. Dom får feedback konstant på hur klubban rör sig och eleverna förstår sin egen sving samt siffrorna som TrackMan ger.
Den verkliga effekten av TrackMan visar sig när en "slicare" får känna vad som är 2 grader inifrån svingspår. Det är oslagbart.Grejen är att det handlar inte om att eleven blir pårpakad siffor utan det handlar om att en lektion med TrackMan blir så mycket enklare för eleven och det är enkeltheten allt går ut på. Jag förstår verkligen att det finns ett motstånd mot att sätta sig in i något som "bara" förklarar bollflykten eftersom jag själv har kännt det motståndet innan jag ägde TrackMan men det är med respekt för elevens mål jag väljer att arbeta såhär.
Med träning händer det.