Stålebring Golf Academy

Kompensationsfaktor

Publicerad 2015-01-25 07:42:02 i Allmänt,

 
 
Jag tycker bilden trädet får symbolisera vad jag menar med dagens inlägg. Jag har börjat använda mig att ett uttryck som jag kallar för kompensationsfaktor. Det har fungerat bra och är väldigt enkelt. Det som också är bra med det uttrycket är att det skulle gå att presentera i ett linjediagram där en stapel är "timing" och en stapel är graden av kompensation.
 
Om vi säger att en elev startar sin sving med ett dåligt grepp och har för avsikt att slå bollen så bra som möjligt så krävs det kompensation för att "balansera" ut det dåliga greppet. Det kan mycket väl fungera hur bra som helst och det behöver inte heller för den delen "synas" i svingen men det kräver timing i form av att man måste ta hänsyn till ett fel.
 
Spelare med hög kompensationsfaktor som klarar av det är exempelvis Furyk. Spelare med låg kompensationsfaktor är spelare som följer någon slags standardiserad mail som vi tränare i PGA-kåren följer. 
 
Detta resonemang faller lite ju bättre spelare man kikar på eftersom det verkar inte vara den yttersta svingtekniken som avgör vem som leder WGR men för amatörer så är det det enligt min mening klockrent. Jag ska göra en uppställning och försöka skapa ett liknande material som banker har när dom ska få sina kunder att förstå att riskfyllda placeringar också kan ge mer avkasnting men även kan kräva lite längre tidshoriszont.
 
Med låg kompensationsfaktor kommer det att hända!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela