Stålebring Golf Academy

Bra jobbat Viktor - Det är lätt att hjälpa elever med bra start av svingen

Publicerad 2015-05-03 09:12:48 i Allmänt,

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En av mina yngre juniorer som heter Viktor har tränat väldigt lite golf i vinter och den golf han har tränat har varit innan jul i hallen där vi bara bara bara bara bara jobbade start och position 1 och dessutom utan boll framför spegeln. I bildserien ovan jämför jag med Oscar Floren som jag tycker svingar klubban bra och det är rätt likt Viktor. Det är ju ett högst adekvat bevis på hur effektfullt det är att jobba start och se till att klubban ligger rätt i position 1.
 
Viktors film är från han första träning i år med mig sedan innan jul och det är rätt fräckt. Igår slog han järnslagen med en kass AoA och skopade en del slag men efterom Viktor jobbade start så kunde vi med ett mer extrovert fokus arbeta på att fixa AoA ( Angle of Attack) så han slog mer resande bollflykter, träffade bollen bättre och slog mer torv. 
 
På bilderna nedan så ser ni att Floren "håller" sitt blad och slår mer torv medan Viktor släpper på sitt blad och slår sin järnsjua som en driver nästan. Detta vet ju ni som har läst bloggen förut eller kikat på mina youtubeklipp att det funkar ju jättebra att skopa bollen från mattor men inte från gräs.
 
Jag och viktor gick ut på rangen och hittade blöt packad jord och stod och slog järnklubbor ifrån och försökte få mycket torv och det gav en riktigt bra effekt. Det är väldigt lätt att hjälpa en elev som har en bra start av svingen och det är väldigt svårt att hjälpa en elev som har en dålig start av svingen. I Viktors fall så är det en stor mental aspekt av detta och det är att han måste bli mindre beroende av att bollen ligger bra, därför får han bara "skrapa" fram bollar och inte rätta till dom. För att han ska kunna träffa bollarna bra nu så behöver han slå ner på bollen och undvika att flippa händer ( skopa)
 
Segla vidare på detta nu Viktor och slå torv som F--! :)
 
Med träning händer det!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela