Stålebring Golf Academy

När kroppen tar över och armarna blir inaktiva

Publicerad 2015-05-19 09:26:54 i Allmänt,

 
Ganska vanliga siffor som ni kanke förstår direkt när ni ser bollflykten. Igårkväll hade jag en elev som startade upp lektionen med dessa siffor och vad som gjorde denna lektion så speciell var att eleven drog så otroligt bra slutsatser om sin egen rörelse. Det svåraste för mig är att ge eleven en ny synvinkel på en redan förutfattad mening om sin egen rörelse. Det är där video kommer in i bilden som ett fantastiskt hjälpmedel.
 
Väldigt många tror att dom bara slår med armarna och det är ett stort problem vi golftränare möter eftersom det oftast inte stämmer. Det är enligt min mening tvärtom. En person som slicar bollen som eleven igår har en torso som rör sig riktigt snabbt igenom bollträffen och därmed skapar en utifrån svingspår som i sin tur skapar en slice eller en rak pull. För att skapa ett svingspår som är rakare (mer inside) så måste eleven bromsa överkroppen och låta armarna passera kroppen genom impact utan att rotera bröstkorgen. Det är vad jag postade bilden på Alvaro Quiros för några dagar sedan i ett blogginlägg. Sen kommer det mest intressanta och det är att en person som har gjort denna ändring måste helt plötsligt aktivera sina handleder och börja rotera klubban till square.
 
Det innebär att känslan för eleven är att man bara slår med armar och händer vilket i sin tur skapar en draw. Simsalabim! 
 
Sluta säg att ni slår med armarna nu :)
 
Med träning händer det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela