Stålebring Golf Academy

Träna som du spelar!

Publicerad 2015-05-05 10:41:29 i Allmänt,

 
Mina egna TrackMansiffror har dom senaste åren varit inside och en flack AoA. Det betyder att jag inte har en klubba som kommer neråt i träffen och det betyder att jag gillar "fluffiga" lägen i ruffen, rangemattor med mycket högt konstgräs och att slå järnklubbor från peggar. Det betyder också att jag är dålig på att slå järnslag från gräs, dåliga lägen i gräset, hårda rangemattor och tjockruff.
 
Som ni förstår så är min teknik inte alls optimal och det är många av mina bättre elever som har liknande problem och det handlar till stor del om något annat än att få en brantare AoA. Det handlar om en mental omställning och ett helt nytt angreppsätt för att kunna blir bra att slå på gräs. Om man ska hitta en bra järnsving måste man vilja slå bollen ifrån gräs och få en torva annars är man rökt.
 
Att träna från mattor är helt världelöst men skulle vi ha gräsrange på klubben så skulle folk inte tycka det var roligt att stå på rangen för skillnaden skulle bli jättestor.
 
Det här har jag gjort som en liten handbok för att bli bättre på att slå järn för några av våra juniorer och klubblagspelare:
  • Slå bollar endast från gräs.
  • Slå bollar från slumpmässiga lägen, lägg inte upp bollen bra!
  • SIkta på att slå ner i marken och skapa torv.
  • Byt mål ofta och bli inte fast i samma target om och om igen.
  • Sikta på att älska gräs och hata matta.
  • Slå mycket i nerförslut där högerfot är nedanför vänsterfot. Det kräver en nedåtgående rörelse.
  • Träna med en handuk 30-40 cm framför bollen för att bli brant på bollen.
  • Gör allt detta under press ( bett, kompisar, tränare,)
  • Bli inte beroende av bra lägen.
  • Börja känn att dåliga lägen är inspirerande och lite utmande att lösa.
Med träning händer det!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela