Stålebring Golf Academy

Wedgeavtal klargör och frigör mod!

Publicerad 2015-05-28 10:36:29 i Allmänt,

 
Senaste veckan har jag haft en hel del närspelskurser och eftersom jag ofta pratar med Niklas Eliasson ( Golf In Sync) så talar vi väldigt mycket om tekniken och hur man hittar den bästa bollflykten. Det handlar ju till stor del om att exponera klubbans sula och hitta låga träffar med true loft.
 
Att slå ett slag som är lågt med mycket spinn skapar förutsättningar för att kunna använda wedgarna som dom ska användas, dvs som precionsverktyg. En optimal bollflykt med wedgar gör att man kan komma åt varje flaga och göra birdies. Att rulla upp bollar in på green ger bara svåra birdieputtar.
 
Att hitta tekniken för wedgarna på ett övningsfält när man står sjäv är egentligen inte så svårt och jag är grymt imopnerad av alla höghandicpare som har gjort detta i veckan men den stora utmaningen är att våga göra detta på banan. Jag själv är precis i samma sits och jag vet att jag ALLTID har ett trygghetslag som ger mig bra känslor men inga bra birdielägen. Det funkar för mig för att det känns tryggt och bra :)
 
Enda lösningen för mig är att bestämma för att alltid ta det val som utvecklar mig och gör att också lämnar trygghetszonen. Om jag vet att jag inte har bestämt mig så kommer min osäkerhet alltid leda mig in till att jag väljer att ta ett tryggt outvecklande val. Därför tycker jag att en bra lösning är att skriva ett wedgeavtal med mig själv där jag alltid väljer att slå det slag som gör att jag kan komma nära flaggan och utveckla mitt spel.
 
Med det avtalet finns det inga tveksamheter och allt blir så enkelt. 
 
Med träning händer det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela