Stålebring Golf Academy

Därför har amatören för stor uppvridning oftast!

Publicerad 2015-11-02 12:43:12 i Allmänt,

 
För att spinna vidare på gårdagens inlägg om att amatörer slår för mycket med armarna så vill jag även koppla ihop det med att amatörer vrider upp för mycket!
 
Det är svårt att säga det till någon eftersom det är i princip som att vända på någons världsbild men faktum är att det är helt sant. Med ett bra exempel är det faktiskt rätt lätt att förstå. Ta Tiger ovan och stanna honom på toppen av baksvingen och be honom prata med någon, han skulle inte riktigt svara på ett lugnt sätt utan han skulle nog knappt kunna formulera ord eftersom han har "spännt" upp fjädern och därmed inte är specellt redo för att hämta luft och prata en lång konversation.
 
Tar man den vanliga amatören så har oftast han  en för stor uppvridning av höterna i förhållande till överkroppen och känner ingen spänning alls. Det kan man se tydligast på äldre personer som tror att dom är för stela för att svinga klubban men ändå upplever dom baksvingen mycket mjukare än de flesta proffs pga avsaknad av just rotation i överkropp. Dom tror att dom måste vrida upp så galet mycket för att dom vrider upp "så lite i vanliga fall" men det dom behöver är att minska höftrotation och öka överkropp. Även om dom inte når samma differans som Tiger så kommer dom få en fjäder vilket dom aldrig har haft förut. Då kommer vi till det riktiga problemet och jag antar att de tränare som läser detta kommer hålla med mig när jag skriver detta. Då säger 99% av alla amatörer följande:
 
- Nämen det där går ju inte, jag är för stel!!
 
Helt fel uppfattat. Vad dom vill nå är just stelheten på toppen av baksvingen för att säkerställa en differans mellan höft och överkropp, det är då magin kommer. På tal om det så har jag alltid undrat hur äldre tanter klarar av att starta sin nersving då dom uppenbarligen måste " aktivt" ta ett beslut om att vända någonstans utan att dom får en automatisk fjädereffekt. Måste ju vara hur mentalt svårt som helst!
 
För alla som har en bra uppvridning så sker ju vändningen automatiskt eftersom man helt enkelt inte kommer längre i sin uppvridning och därmed behöver man inte aktivt tänka på sin påbörjan av nersving. Det i sin tur måste vara ofantligt mycket lättare att repetera i pressade situationer. Kanske därför alla höghandicapare alltid slår i vattnet på sina "hathål? 
 
Med träning händer det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela