Stålebring Golf Academy

En enkel liknelse av x-factor med medicinboll

Publicerad 2015-11-25 07:27:48 i Allmänt,

 
 
Jag tror svingfelet "early extension" är det vanligast förekomande felet hos juniorer och halvbra spelare, det känns som väldigt många har svårt att behålla hållningen i impact. Det känns också som att det är många spelare som har svårt att greppa vad lösningen är och hur den ska kännas, det beror förmodligen på att det är en ändring i svingen. Det är lättare att ändra något när klubban inte är i rörlese, d.v.s i uppställningen.
 
Min upplevelse är att lösningen först och främst handlar om uppställningen som vanligt och är den bra så behöver eleven förstå och uppleva känslan under fötterna och på insidan av högerfot/häl i nersving och impact. En mycket bra liknelse är ett kast med en medicinboll likt bilden ovan. 
 
Om man ber någon på gymmet, golfare eller icke-golfare, kasta en medicinboll så kommer nästan samtliga kasta bollen med båda fötterna i marken rätt länge. Det är egentligen bara i slutet av rörelsen som man släpper den bakre foten. Detta gör att känslan när man kastar bollen på ett maximalt sätt är att man har ett tryck under fotsulorna mot golvet och kastar med hjälp av en differans mellan underkropp och överkropp.
 
Känslan är att man låser underkroppen för att kunna skapa en ordentlig stretch i överkroppen och där har vi vår x-factor. Själva nedsvingen med kastet med bollen innehåller i ett kraftfullt kast ett motstånd i underkroppen för att behålla x-factorn och sannolikt också en rejäl stretch av x-factorn.
 
Early extension vid kast med bollen skulle vara att man kastar lika mycket med underkropp som överkropp och då finns det inte så mycket kraft att tillgå. Det skulle likna ett väldigt ologiskt och kraftlöst kast.
 
Ge liknelsen och bilden ovan på medicinbollskastet en tanke för att förstå hur en balanserad nersving ska kännas.
 
Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela