Stålebring Golf Academy

Framtidens doping för precisionsidrotter såsom golf och aeroba uthållighetsidrotter

Publicerad 2015-11-14 08:19:23 i Allmänt,

 
För exakt två månader sedan läste jag av slump en bok som heter ”LCHF och träning ” och det är sällan jag blev så fascinerad av  en boks budskap. Jag lånade alla böcker i ämnet och beställde dom jag inte fick tag på och började förkovra mig. Som vanligt är all literatur på engelska mycket bättre och framförallt mer informativ.

Förklaringarna och resonemnaget kring vad Paleo, LCHF och stenålderskost ger för effekt handlar inte om viktminskning som jag trodde först. Det handlar om metabolisk balans genom något som kallas för ketos. Ketos är den process som enligt lågkolhydratanhängare är det optimala försörjningsproocessen av energi genom förbränning av fett och inte glukos. Istället för att använda glukos som energikälla så tillverkas sk ketoner vilket fungerar ypperligt som bränsle för hjärnan och övriga kroppen.

Fördelarna är många genom att befinna sig i detta och i det material jag studerat så finns det mycket argument och fakta som är svårt att blunda för. Flertalet rekord i uthållighetsidrotter har blivit slagna av just lågkolhydratskost, flera av stora kända idrottare har ätit enligt paleo/lchf men det mest intressanta är alla vanliga motionärer och ickemotionärer som blivit så hjälpta av kosthållningen. Allltså, blogginläget handlar inte om att förklara allt jag läst utan det handlar mer om att jag vill vara först med att skriva om detta i golfkretsar för jag tror nämligen att golfen kommer att bli smittad av detta, eftersom bristen på behovet av insulin gör att vi känner oss pigga och fokuserade hur länge som helst. Jag tror även att den mest optimala golfrundan spelas på fasta.

Bra litteratur kring detta är ”LCHF och Träning” av Jonas Berqvist samt ”Istället för doping!; Bygg en stark och lätt kropp med rätt kost och hormonellt intelligent träning” av Frank Nilsson.

Dessa böcker är lätta att förstå och roliga att läsa. De största pionjärerna inom ketogenkost har jag hittat på youtube genom föreläsningar av prof. Tim Noakes samt Prof. Jeff Volek.

Med träning händer det!

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela