Stålebring Golf Academy

Jag slår bara med armarna!!

Publicerad 2015-11-01 08:10:50 i Allmänt,

 
 
En sak som jag är less på är just folks övertygelse om att dom bara slår med armarna. Det är rät ofta folk söker lektion för det och vill ha bort det. Det som är förvånande är att ingen riktigt vet om dom slår för myket med armarna men ändå vet dom det för en kompis har sagt att han minnsan ser det. 
 
Det är ju precis tvärtom för övrigt, folk slår för lite med armarna och skapar ingen distinktion mellan höft samt överkropp. Schemat i bilden ovanför är rätt bra om man ger det tid att förstå. Istället för att gå in och googla och faktiskt ta reda på saker och ting så köper man helt förutsättningslöst en analys av en kompis som har 27 i hcp och aldrig tagit sig under 100 slag...:)
 
Jag tycker diagramet är så likt en piska. Om man ska få någon ordentlig snärt i piskan ( club speed) så måste man ladda med kroppen och ladda piskan med energi för att senare stanna upp med kroppen och armar för att låta piskan utlösa ( releasa)
 
I vinter ska jag precis som ifjol fokusera på cirkelns geometri eftersom det är fritt från massa krångliga analyser. Golfsvingen handlar bara om en cirkel och när golfare börjar förstå det så blir golfträning meningsfull. Årets fördjupningskurser har blivit full fort och det finns fler förfrågningar så håll utkik på min hemsida så kommer nya kursdatum att dyka upp.
 
Med träning händer det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela