Stålebring Golf Academy

Att bota en slice handlar defintivit inte om att slå raka slag

Publicerad 2015-09-22 13:06:15 i Allmänt,

 
- Hej, Hur kan jag hjälpa dig?
- Jag slår så mycket slice och jag vill slå bollen rakt istället!
 
Så inleds många av mina lektioner. Problemet är bara att redan där så har eleven ett mål som är fel, en inbiten slicare kommer inte kunna slå bollen rakt. Faktum är att ingen slår bollen rakt i hela världen. Trots att majoriteten av våra golfare i Sverige kollar på golf och att deras ögon därmed exponeras för Protracer så har man helt missat att varje framgångsrik spelare har "viktat" in sina bollflykter i trygghet. Man har skapat en bollflykt som alltid skruvar åt samma håll när det blir skruv, det är riktig trygghet och riktigt framgångsrikt. 
 
Det är få spelare som slår bollen rakt eftersom det inte går, även om vi tycker att en bollflykt är rakt så är finns det alltid någon tiltning på spinaxis. Vad allt handlar om är att utesluta 33 % av spelfältet. Svingen ska byggas så det blir rakt/vänster eller rakt/höger, då blir det galet enkelt att spela golf.
 
Vad gäller en slicare så är det precis som för en alkolist, det funkar inte att bara ta ett glas vin för då brakar helvetet ut ( för övrigt anser ju forskarna att det är en speciell gen som flertalet personer med alkolism innehar vilket gör att dom reagerar starkare än andra personer på just alkohol). En slicare måste slå draw/hook för att bli kvitt sina sliceproblem och det är behöver dom göra under lång period. Först måste personen lära sig att förstå sing egen svingriktning, sen måste oftast man förstå hur bladet ska börja rotera. Efter det börjar personen kunna slå draw och då tror de flesta elever att allt är löst men så är absolut inte fallet. Det är egentligen då det börjar, att slå minst 2000 bollar med en fin draw samt i olika nervösa situationer.
 
Jag blev citerad i senaste Svensk Golf att jag är bra på att bota just slice och jag skulle vilja vidmakthålla det, jag tycker på riktigt att jag hittat ett sätt att prata med en slicare som fungerar väldigt bra. Så om du lider av en slice så är du väldigt välkommen så länge du inte har för avsikt att slå bollen rakt, för det går inte ;)
 
Med draw händer det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela