Stålebring Golf Academy

En pull är ingen hook...

Publicerad 2015-09-02 10:34:59 i Allmänt,

 
När man går tränarutbildningen så får man lära sig att börja med att ta reda på vad eleven vill ha hjälp med och även utföra en liten utforskande intervju. Det är väl så det funkar med all träning oavsett golf, gym, coaching osv. I golfen tycker jag dock att intervjun är kraftigt överskattad. Tänk att grunden alltid är att jag som tränare vill nå bästa resultatet för eleven så fort som möjligt och då är sanningen faktiskt att eleven inte går att lita på vid en intervju.
 
Det är oändligt många slicare som inte vet skillnaden mellan en Pull och och en Hook vilket gör att dom likställer en Pull med just en hook. Pullen beror på svingspåret och inte bladet. Att en boll går vänster kan alltså vara av olika anledningar.
 
Samma grej gäller topp och duff. Om jag slår mina järnklubbor skopandes med en AoA runt 0 eller plus så kommer klubban att exponeras för marken innan och det kan både bli topp och duff. Om det blir en topp eller duff beror därmed mest på omständigheterna. Det förstår inte heller den vanliga amatören vilket skapar en icke sanningsenlig analys av sitt eget spel. 
 
Det enda som är relevant är att fråga om eleven har några kända skador och sen låta dom slå 10 slag i TrackMan mot ett gemensamt mål, det brukar vara det mest sanningsenliga trots att kontexten ökar nervositeten en aning ;)
 
Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela