Stålebring Golf Academy

Godis eller frukt...

Publicerad 2015-09-30 12:51:37 i Allmänt,

 
Som jag skrivit förut så är tekniken en oerhört lätt sak att påverka för att skapa bra förutsättningar för grym golf. Sen är det ju givetvis så att det finns en miljon golfare som svingar samt slår bollen bra men ändå inte spelar in pengar. Det är något som gör att vissa spelare vinner pengar och vissa gör inte det och det handlar uppenbarligen inte om tekniken. Med det sagt är det ändå inte någon bra ide att skita i tekniken bara för att. Allt som går att påverka ska man ”maxa”.

Om jag ska försöka ge en gissning på vad som skiljer är nog att framgångsrika spelare hanterar press och problem bättre än majoriteten. Om man tittar på en juniortävling så är det svårt för barn och ungdomar att lära sig den kompetensen eftersom föräldrar oftast vill sina barn för väl. Man vill så gärna att ska det gå bra för sitt barn vilket är helt naturligt och så självklart att man stryper sitt barns förmåga att själv hantera problem.

Viljan att hjälpa sitt barn så oerhört mycket under hela uppväxten gör att så fort barnet känner oro, ångest, stress så måste det ”hjälpas” till och det ska så fort bli ”bra igen”. Det här skapar två problem. Det första är att känslor som just oro, ångest och stress blir förbjudna och vi vet att ju mer man motverkar en känsla desto större verkar den växa sig. Det andra är att man fråntar barnen möjligheten att själv hantera sina känslor.

Det är ett känsligt ämne eftersom det egentligen inte handlar om golf. Det handlar mer om uppväxt och psykologi och jag vet att jag är golftränare och inte psykolog ;)

Jag tror dock att det är ett väldigt intressant ämne eftersom det så oerhört tydligt bland idrottande juniorer (inklusive mig själv som junior) att man dag ut och dag in fråntar spelare på juniortävlingar viktiga mentala kompetenser.

För att koppla ihop detta inlägg med föregående inlägg om att inte sköta sin rutiner på grund av att man har en hög score så kan man isånnafall fråga sig om man förväntar sig att ens tillvaro alltid ska vara problemfri. Om man endast sköter sina rutiner utifrån en situation då spelet är bra då kan man lika gärna lägga ner golfen. Hel grejen med att förbereda sig är att man förbereder sig mot allt, dåligt som bra.

Juniorer måste bli bra mycket mer objektiva kring sin tillvaro och inte reagera på allt som inte är bra. Det är inte resultatet som är grejen, det är inte resultatet som är grejen och man kan inte säga det för många gånger.  När man börjar förstå det så uppskattar man resan dit och man uppskattar den nyans som skapas från mixen mellan framgångar och problem.

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela