Stålebring Golf Academy

Vad 90 % av befolkningen inte gör?

Publicerad 2015-09-24 13:51:18 i Allmänt,

 
Att lämna sin trygghetszon måste vara det svåraste som finns. Det är så jäkla svårt att lämna sin trygghetszon och gör man det en gång så är det ännu tuffare att göra nästa gång. Naturligtvis finns det folk som tränar allt möjligt i sin strävan att bli bättre på det dom håller på med men det är extremt ( betoning på extremt) få som faktiskt kliver ur sin sk "comfort zone".
 
Det krävs så oerhört mycket energi att klara av att göra något som inte känns bekvämt eftersom det inte känns bekvämt, det som är bekvämt är bekvämt och det som inte är bekvämt är obehagligt. Det känns konstigt och det tar så mycket fokus. Jag har alltid dessa tankar i huvudet när jag går på gymmet och jag tror ju att jag är så mycket bättre än alla på att kliva ur trygghetszonen men det är jag ju förmodligen inte, det känns för bekvämt.
 
Igår var jag på gymmet med Daniel Nyman (SVGK) och saker som vi gjorde för att  "stretcha" vår trygghetszon var att :
  • Köra nya övningar.
  • Köra 3 reps till fast vi ville sluta av mjölksyra.
  • Omvänd övningsföljd.
  • Filma rörelsen och ge feedback.
Allt detta är saker som inte direkt leder till en bekväm känsla utan leder till något ovant. Ett annat lysande exempel är ju personer som utsätter sig för rädslor exempelvis tala inför en grupp. Det är något som förmodligen gör dessa personer helt utmattade men effekten står också i relation till vad dom utsätter sig för. Nyckeln är att inte vänta på att det ska kännas så pass bra att man är förbered på det för då är man helt fel ute. Det handlar om att det ska kännas helt absurt i många fall.
 
Jag är helt övertygad om att utvecklingen alltid handlar om att kliva ur trygghetszonen oavsett vad man sysslar med. Jag är också helt övertygad om att den golfjunior som rättar sig efter detta når framgång.
 
Med ett kliv ur trygghetszonen så händer magi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela