Stålebring Golf Academy

Vinnare och förlorare bland juniorer på Skandia Tour

Publicerad 2015-09-20 10:21:32 i Allmänt,

 
 

I helgen hade vi en omgång från Skandia Tour på Öjestrand där många av de juniorer som jag tränade både deltog och placerade sig väl. Jag tog tillfället i akt och åkte ut på banan och tittade på spelet och det var tråkigt att se att så stora delar av startfältet inte gav sig själv de rätta förutsättningarna. Riktigt tråkigt och framförallt oprofessionellt.

 Ofta är juniorer så pass kortsiktiga i sitt tänk att man tänker att i sviterna av en hög score så ”spelar det ingen roll” och helt plötsligt så ändras rutiner som man egentligen skulle behållit vid en annan score, en bättre score. Det kan handla om att man inte är lika noga med att läsa greener, man slutar dricker vatten, man struntar i att skjuta med laserkikaren och ”höftar” avståndet eller man kanske rent av inte markerar bollen på green trots att bollen är täckt av lera. Ännu värre är ju alla dessa juniorer och föräldrar som kommer in i shopen och köper regnskydd, regnkläder, regnhandskar eftersom det har man tydligen inte packat med fast man åker på en tävling i september i Sverige. Varför ska man då åka på tävlingen undrar jag.

Det är just det kortsiktiga tänket som skiljer oseriösa juniorer från seriösa juniorer. Det handlar inte om att man ska vifta med en trollstav och helt plötsligt ska man göra 2 birdies i rad, det handlar om något som är så mycket större än så. Det handlar definitivt om långsiktiga målsättningar och värderingar och i en seriös plan är scoren bara en effekt av vad jag gör för handlingar.

 Ni som får känslan av att jag skriver ett utdömande inlägg och anser att jag är för kritisk har helt fel. Jag kommenterar samt belyser endast en inställning och attityd hos varje spelare och är den konstruktiv så är alla resultat en framgång, även om man skjuter 90. Börjar man förstå det resonemanget så har man kommit långt. Det gäller även utanför golfbanan och det ändar upp i att man börjar gillar resan mer än själva målet. Då blir man riktigt effektivt och får en konstruktiv tillvaro.

 Mest förvånad blir man över hur man som förälder kan spelarna hur det går när dom inte förberett sig ordentligt, då kan man ju inte utvärdera något.  Då blir det ju helt fel eftersom man inte kan göra sådant general fel. Då är man i förlorarcirkeln.

 När resan i sig blir viktigare än resultatet, på och utanför golfbanan, är värderingskompassen inställt helt rätt. Når man flyttar fokus från resultatet till själva processen och när man börjar inse den magiska känslan av kontroll det ger då är man en vinnare. Det enda man  behöver göra då är att då och då utvärdera vart man är påväg och reglera riktningen.

 

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela