Stålebring Golf Academy

Jag måste lära mig att tänka rätt

Publicerad 2016-04-02 08:51:13 i Allmänt,

Något som vår golfklubb måste vara bland dom främsta på är hur bra dom dåliga spelarna tänker kring sin egen golf. TrackMan spelar giveitvs en stor roll i detta och har möjliggjort för folk att bli objektiva i sina analyser om sin sving.

 

Det är ju dock fortfarande relativt vanligt att jag kliver in på gymmet eller någon annanstans för den delen och möter en golfspelare som börjar prata golf vilket är trevligt. Är det en spelare som inte tar lektioner är det vanligt att dom säger att dom måste lära sig tänka rätt och att det är det som absolut gäller för dom. Att tänka rätt på banan och få samma känslor som på rangen är nyckeln och inget annat. Varje gång jag hör det så blir jag illa till mods och speciellt illa till mods blir jag när någon anmärker om att man inte ska klanka ner på mentalträning.

 

Grejen med dessa spelare är att nästan alla har en positiv AoA med järnklubborna och en lägsta punkt i svingen som oftast också är innan impact vilket gör det helt omöjligt att slå järnklubbor ifrån gräs om inte man får använda peg.

 

Så det tiotusentals golfare egentligen säger till mig på gymmet är typ, jag har ett svingfel som jag kan fixa men jag gör det inte för jag vill istället lära mig att tänka rätt. Då tror jag knappast att samma person undviker allergimediciner om man är pollenallergiker och istället väljer att ”tänka rätt” för att hantera pollen och går runt och tänker bort snor.

 

Just korrelationen mellan personer som slår dåligt på banan med järn och bra på rangemattor och en positivt AoA. Det i sin tur leder oftast till att man tror att man behöver lära sig att tänka rätt för att man slår så bra på rangen. Dock vet vi ju att rangemattor är världens största skämt samt att mentalträning är till för att lyfta fram en bra teknik, inte att bota teknikfel. Det är ju alldeles självklart att jag också skulle bli livrädd om jag hade en positivt AoA på mina järnklubbor.

 

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela