Stålebring Golf Academy

Så fördelar tourspelarna sitt tryck under en golfsving

Publicerad 2016-12-19 20:30:09 i Allmänt,

 
 
 
Ovanstående bild är ett snitt av 25 tourspelare som blivit uppmätta i en sensorplatta där deras tryckfördelning visas. Det är något som jag använt mig av själv som en stöttepelare men absout inte en mall. I schemat benäms den högra foten som Back foot och vänstra foten som front foot.
 
 
 
Den känsla jag direkt fick av detta schema och som växt sig allt mer starkare är samma känsla som jag tycker en spjutkastare borde ha när han eller hon kastar ett bra kast. I baksvingen så fördelas mycket tryck på bakre foten men inte allt för då finns det risk för att man ramlar och i framåtrörelsen så förs trycket över på framfoten men behålls tillräckligt länge för att kunna "trycka" till precis när kastet håller på att ske.
 
Det vi ser bland amatörer som vanliga misstag är att man inte alls tar "någon sats" bakåt ( för att likna spjutkastet) dvs att man inte för över något tryck på bakre foten och missar en hel del kraft. Vi ser också att man inte förflyttar trycket framåt utan "hänger" kvar på bakfoten vilket inte bara stjäl kraft men också skapar en tyngdpunkt bakom bollen och det tenderar att resultera i duff och topp.
 
För er som vill börja träna golf så ger jag lektioner 4-5 dagar i veckan i golfhallen och ni kan boka er lektion via [email protected]
 
Med spjutkast händer det !

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela