Stålebring Golf Academy

Instruktion som inte går att lösa är bäst

Publicerad 2016-02-08 17:38:53 i Allmänt,

Det som jag kommer att skriva om idag kan vara det viktigaste ämnet någonsin. Det är så nära kärnan av problemet och lösningen för alla golfare att det egentligen inte finns något annat ämne som kan mäta sig med hur effektivt detta är. Det handlar om att träna på riktigt och inte förlita sig på quickfix.

Imorgon ska mina elever som går på fördjupningskurserna få växla klubbor ofta och lära sig mer om vilken attackvinkel som passar bäst till varje klubba. Med det följer ofta också en sämre bollträff eftersom att slå olika klubbor är mycket svårare/jobbigare än att slå tio slag i rad med järnsjuan.

Instruktion som går att lösa är något som genomsyrar hela golfvärlden typ flytta bollen bakåt så kommer du slå rakt, titta inte upp så kommer du att träffa bollen rent, slå igenom slaget så slipper du slicen etc. Det är oftast bara gissningar från amatörer. Vi kommer aldrig ifrån att man måste öva på den egentliga orsaken som är koordinationen.

Man övar upp sin koordination genom att träna på saker som inte har en enkel lösning och ju svårare lösning desto bättre övning. Exempel på instruktion som inte går att lösa är att göra ett Combine test, slå skruvar, träffa tejpbitar för den som inte vet vart klubban kommer att slå ner, slå mellan två siktpinnar och öva bladkontroll, slå från sand och byta klubba ofta etc.

Lösningen är ju att det inte finns någon snabb lösning. Lösningen är att kontinuerligt öva på de tre saker som spelar roll:

Bladkontroll

Spårkontroll

Attackvinkel

Med sann träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela