Stålebring Golf Academy

Slå bara dom första bollarna

Publicerad 2016-02-07 20:19:45 i Allmänt,

 
Jag har tränat golf för min egen räkning i vinter och det är roligt att testa bya saker. Just nu skippar jag video så ofta jag kan och försöker istället att träna på blad/spår – kontroll. Video har alltid varit ett slags kvitto för mig på att träningen gått bra och ofta har jag och andra tränare gillat mina svingpositioner men det har ändå inte varit en garanti för låga scorer eller bra ballstriking.

Istället för videokontroll så försöker jag träna så svårt som möjligt och så likt spelet som möjligt. Jag slår därför väldigt få bollar, jag slår aldrig två likadana slag i rad, jag slår gärna när jag har tidspress och är lite stressad och framförallt så tränar jag på den bollflykt som jag har svårast för. Jag tror att nyckeln för mig är att träna på den bollflykt som jag har svårast för så min egen hjärna får en objektiv koppling till mitt svingspår.

Grejen är att jag fixar att slå en bra sving på video där jag ser att jag tydligt löser min läxa men video berättar ändå inte hur väl jag övat in min nya rörelse, som i mitt fall är att skapa en mer dominerande överkropp nersvingen. Jag kan slå fem slag i rad där jag söker känslan som jag vill skapa och hittar känslan på det sjätte slaget och filmar därför den och frågan är då om jag verkligen löst problemet, svaret är nej.

Kvittot på huruvida jag har automatiserat min rörelse är istället hur kort tid det tar innan jag lyckas hitta den nya känslan. Av den anledningen är alla slag som inte är ”dem tre första bollarna” rätt onödiga, man får ju inte tre slag på sig på banan direkt.

Mitt tips är att slå färre bollar och variera klubbvalen så alla slag blir ”dom första slagen”. Det är nog den bästa riktlinjen för all träning speciellt eftersom det går hand i hand med hur vi spelar golf.

Uppmärksamma gärna de första bollarna och jämför dom med dom bollarna som ni slår när ni själva tycker att ni har blivit ”varma”.

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela