Stålebring Golf Academy

Vilken skruv tänker du på för att slå ett rakt slag?

Publicerad 2016-02-24 17:20:51 i Allmänt,

Googlar man på ”straight shot + trackman” så får man en hel del slag där spin axis är nära noll och skärmen på datorn visar en så rak bollflykt att det ser ut som en tvättlina redo att hänga tvätt på.

Hemligheten bakom ett rakt slag är oväntad nog att tänka på en skruv istället för att tänka just en rak bollflykt. Alla har vi någon skruv som vi vet att vi har mer benägenhet för och ofta kommer när vi missar och en medvetenhet kring just den ”missen” ger oss nyckeln till att slå bollen rakt. Vi bör nämligen tänka motsatsen till den skruven för att hitta mellantingen som är just en rak bollflykt.

Ta mig själv som exempel. Jag slår ofta lite för mycket inside och har lätt för att slå draw och missar ofta med en för stor draw än vad jag tänkt. Min nyckel till ett rakt slag är att skapa en fadekänsla men inte för mycket bara. Meningen är absolut inte att slå en fade utan syftet med en fadekänsla är enkom att slå ett helt rakt slag. Jag kommer alltid ställas inför ett val som består av höger och vänster och jag måste alltid rikta in mig åt något håll för att balansera upp i strävan att hitta mitten som ger mig ett rakt svingspår och ett rakt klubblad. Ett rakt slag helt enkelt!

Så frågan är vilken skruv du tänker på för att slå ett rakt slag?

Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela