Stålebring Golf Academy

Deliberate practice på fysiklektionen idag!

Publicerad 2016-01-22 19:04:58 i Allmänt,

 
 

Även de mest exotiska jobben som PGA-tränare blir vardag och jag är privilegierad att få arbeta på högstadiet under vintern vilket jag tycker är lärorikt. Jag jobbar ju mycket med golfen och instruktion och därför kan det vara kul att byta miljö och jobba i skolan.

Så fort jag går in i klassrummet så är min tanke att målet borde vara att utnyttja tiden maximalt och maxa inlärningen, att plugga ”deliberate” helt enkelt.

Idag startade vi med att arbeta inom ett nytt område kring atomer, materia och molekyler. Arbetsmaterialet till detta är ett häfte på 15 sidor som ska ligga till grund för ett skriftligt prov om ett par veckor.

Att lära sig häftet på ett ineffektivt sätt är att läsa det utan att arbeta med texten medans att arbeta med texten på ett effektivt sätt (deliberate) handlar om att sätta sig in i texten och låta läsningen ta riktigt lång tid.

Att läsa en text handlar om att sätta sig in i den, förstå vad texten förmedlar och kunna välja ut få relevanta nyckelord som sammanfattar vad varje stycke handlar om. Det första som händer när jag ber elever som inte brukar använda sig av en understrykningspenna och stryka under ord är att man stryker under för många ord i varje stycke. Det slår nästan aldrig fel. Det är enkelt att ”bara stryka under orden” och kräver ingen speciell fokusering men det är ineffektivt och man hinner avverka många sidor i häftet.

Vad som däremot är i enlighet med ”deliberate practice” är att sätta sig in i texten på alldeles särskilt sätt och verkligen förstå vad texten handlar om och vilka ord som är viktiga. Det kräver energi och många elever uppvisar motstånd till det från en början eftersom man upplever uppgiften krävande, mentalt jobbig och framförallt främmande vilket är exakt vad ”deliberate practice” handlar om.

Vid detta skede brukar jag själv markera ett stycke och verkligen välja ut de ord som texten handlar om och ett stycke på 50 ord blir helt plötsligt till 5 nyckelord och simsalabim så har man endast 5 överstrukna ord att träna på tills provet istället för en lång otydlig text. Texten blir tydligare och förhoppningsvis så upplever eleverna att man lättare ”fattar”.

Precis som att öva in rätt teknik på golfsvingen istället för att bara slå golfbollar så handlar pluggning om att öva in textens syfte istället för att ”bara läsa texten”.

Genom att belysa hur viktig kompetensen att träna och plugga rätt är kan man också motivera att det faktiskt inte handlar om vem som är smartast eller mest talangfull utan det handlar om vem som är bäst på att möta motstånd. Talang är nog 1900-talets mest överskattade begrepp och enligt mig totalt värdelöst. Alla så kallade talanger möter inom sinom tid också motstånd och oftast har dom inte lärt sig att träna och risken är stor att det resulterar i nederlag.

Den som tränar bäst blir bäst och med träning händer det!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela