Stålebring Golf Academy

Facit på inre motivation imorse!

Publicerad 2016-01-30 12:53:40 i Allmänt,

 

Imorse tränade jag tillsammans med två äldre juniorer och vi avslutade träningspasset med olika former av plankan. Till saken hör att det var en fyraårig kille som var på gymmet också eftersom hans föräldrar.

Föräldrarnas attityd till killen var väldigt ostyrd men ändå beskyddande och det tillät pojken att röra sig relativt fritt mellan både vikter och maskiner men som sagt under säkerhet. När vi avslutade passet med diagonala plankan som är en komplex övning så märker jag att pojken ställer sig framför oss och härmar en mycket fin komplex planka som dessutom är lika diagonal som vi står.

Helt utan krav och uppmaningar så gör pojken med ett leende en komplex övning och hans möte med träningen baseras på glädje, nyfikenhet och inre motivation. Det måste ju vara det optimala tillvägagångssättet för att skapa ett träningsintresse för honom och allt bygger på att ”less is more”.

Det är något jag vet att jag måste tänka på eftersom jag oftast tar en annan väg som inte är lika framgångsrik. Ofta beror det på att många av mina kunder är ännu sämre på det än vad jag är och bokar en TrackMan-lektion för en sjuåring som egentligen skulle må bättre av att åka golfbil och käka glass och själv upptäcka ett intresse av att slå golfbollar. Det är svårt att förstå att man ibland måste göra mindre för att skapa mer. Något jag verkligen kan utveckla.

Med inre motivation skapas talanger!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela