Stålebring Golf Academy

Cool kille...

Publicerad 2016-03-11 09:46:51 i Allmänt,

 
Med tanke på hur mycket lektioner jag har om dagarna så borde jag träffa en del personer med avvikande attityder men jag tycker verkligen inte att gör det. Jag tycker mina elever hajar vikten av att träna och dom finner med glädje tid för övning. Imorse träffade jag dock en äldre herre som visade motsatsen.
 
Jag hade en tidig morgonlektion med en nybörjartjej som verkligen har gett sig an på att lära sig golf vilket är fantastiskt kul. Hon visade även stora förbättringar sen förra lektionen då bollträffarna hade blivit mycket bättre, svingen hade blivit hårdare och bollflykterna längre. När vi nästan var klar smyger det upp en äldre herre som väntade på en seniorträff och ställer sig och tittar varpå jag och min elev hejar glatt på honom.
 
Jag och min elev sammanfattar lektionen och jag skickar en rapport från TrackMan till hennes mail på utvalda bra slag som hon kan kika på hemma och då börjar gubben prata med mig inför henne:
 
Gubben: Är det lektion ?
Jag: Jajemensan, det är nybörjarlektion och det är inte lätt att börja spela golf inte men ändå går det så bra för henne.
Gubben: Ja men hon glömmer handlederna.
Jag: Tycker du? Jag tycker hon har gjort stora framsteg sen vår förra lektion och jag riktigt imponerad.
Gubben lägger sin hand på min axel och säger:
- Jag ser att hon inte använder handlederna.
Jag: Okej.
 
Sen vänder jag mig till eleven och tackar för en bra lektion och vi avslutar.
 
Jag använder mig av en ny TrackMan som hjälpmedel. Jag har utbildningar från PGA i bagaget och så fort jag inte förstår en sving så hör jag av mig till mina duktiga kollegor som hjälper till och tyder siffrorna från TrackMan eller en video från eleven. Trots allt detta vet jag hur svårt det kan vara att hitta rätt med instruktion och att det är väldigt komplext vilket gör att har sjuk respekt för att instruera och att verkligen ta reda på vad som är "critical error" och "master key" i varje golfsving och ÄNDÅ kommer det upp en självsäker gubbe som förmodligen inte tar sig under 100 slag på golfbanan och lägger sig i lektionen och trycker ner en glad elev.
 
Jag skulle aldrig lägga mig in en persons golfspel om dom inte frågar om råd eller bokar en lektion eftersom det är helt fel. Man gör inte så och framförallt så tror jag att duktiga instruktörer aldrig skulle vara så klumpiga att man lägger sig i. Jag tror det är en genomgående röd tråd bland personer som är bevandrade i ett område, att man inte lägger sig i. Smarta föräldrar till hockey/fotbollsbarn står knappast och skriker på sidlinjen åt domare eller tränare men dumma föräldrar tror nog att det hjälper.
 
Med träning händer det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela