Stålebring Golf Academy

Tankar om hastighet

Publicerad 2016-03-19 07:43:29 i Allmänt,

 

En siffra i TrackMan som folk gärna tittar på är club speed. Man vill gärna veta hur hårt man svingar och jämföra sig med andra. Som jag skrivit tidigare är bollens hastighet relevant och om den är maxad vilket är rätt ovanligt(hög smash) så är klubbans hastighet relevant att eventuellt öka.

Jag tycker att man kan dela in det man ser i svingen i tre olika saker.

Hastighet

Den hastighet klubban har vid träffögonblicket och mäts i mph.

Det absolut vanligaste som vi tränare ser är folk som ser ut att svinga hårt men gör inte det, dom har en låg klubbhastighet. Det tolkar vi som en ineffektiv energiöverföring och tvärtom sker väldigt ofta då vi ser proffs svinga väldigt lugnt men ändå så är klubbhastigheten mycket hög.

Tempo

Tempo är det vi ser i en golfsving som en slags rytm. Ett bra tempo skapar en rytm som ligger nära en persons egna naturliga tempo. Ett bra exempel på kopplingen mellan svingens tempo och en persons naturliga tempo är att jämföra svingtempo med en person gångstil, talhastighet och alla rörelsemönster.  Ett bra tempo ser rytmiskt ut men innehåller ändå likheter med personens naturliga rörelsemönster.

Timming

Timming är ordningsföljden på kroppens delar. Här är det väldigt vanligt med tvärtomregeln för amatörer kontra proffs.  Amatörer har sekvensen/ordningsföljden 3-2-1 i nersving medan proffsen har 1-2-3 där proffsen slutar kedjan med att behålla så mycket kraft som möjligt i klubban.

Med träning händer det!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela