Stålebring Golf Academy

Att välja rätt golftränare - brandmannen, bergsklättraren eller gjutaren?

Publicerad 2016-05-15 21:09:37 i Allmänt,

 
Här kommer Erica Björks andra del i hennes gästspel i bloggen, läs och njut!
 
Som nybörjare inom golf är det inte lätt att urskilja tränartyper. Jag förstod i vart fall i början att det på varje klubb finns en tränare som erbjuder kurser. Jag hade gått en vinterkurs via Sundsvalls golfklubb den första vintern och jag var väldigt nöjd med den kursen. Tyvärr slutade golftränaren och då började jag se mig om efter en annan. 
 
Min sambo frågade mig en kväll vilken typ av tränare jag ville ha. Det hade aldrig slagit mig att det fanns olika typer av tränare, jag tänkte att de alla var lika varandra så mitt svar blev helt sonika att jag ville ha en golftränare. Föga visste jag då att för en bra golfare var det svaret samma sak som att gå in på en exklusiv bar med 200 ölsorter och beställa en ”stor stark”.  
 
Under sommaren började jag höra talas om tränaren på Öjestrand, Robin Stålebring. En man berättade vilka stora framsteg hans fru hade gjort efter några lektioner med Robin, bara genom att ändra på vänsterhandens position på greppet. Det var rappakalja i mina öron men den där frun slog långt och rakt gång på gång och hon ”drev ut mig” till vansinne. Det är ett otroligt känsligt ämne för mig. Det enda jag varit bra på inom golf sen start har varit att jag kan slå långt och därför har jag aldrig varit bra på att hantera att andra damer slår längre än mig. Det går bra så länge de har lägre handicap, men om någon annan med ungefär samma handicap driver ut mig börjar jag mår jag dåligt. Kanske var det därför jag kom ihåg namnet på den ansvarige för min irritation, Robin Stålebring. 
 
För att återgå till den kvällen och frågan om vilken typ av tränare jag ville ha, så beskrev min sambo att det finns tre typer av tränare. 
 
1.      Brandmannen. Brandmannen arbetar med att ”släcka bränder” d.v.s. rättar till det mest akuta och på så sätt blir spelaren bättre. 
2.      Bergsklättraren. Bergsklättaren arbetar med varje spelare för att nå toppen av sin förmåga. Genom att tillhandahålla rätt utrustning och hård klättring till toppen får bergsklättraren sina elever att nå sin topp, om de är villiga att svettas. 
3.      Gjutaren. Gjutaren stöper alla sina elever i samma form och det är lätt att se på golfbanan vem som tränat för gjutaren eftersom att alla hens elever svingar identiskt. 
 
Det finns inget rätt eller fel svar, däremot bör man välja sin tränare efter sin egen ambitionsnivå. Jag valde att träna för Robin Stålebring. Huvudanledningen var inte i början utifrån vilken tränartyp han var, utan för den där tanten som drev ut mig. Om han kunde få henne att slå långt och rakt på några lektioner, tänk då vad han skulle kunna göra med mig på en hel vinter? Två vintrar? Tre vintrar? osv. Det skulle visa sig att han kunde göra en hel del.
 
På första kurstillfället beskrev Robin hur han ville lägga upp kursen och vilka förväntningar han hade på oss elever. Mitt första intryck var att han hade höga krav för att försöka få ut det bästa från var och en av oss. Han klargjorde också att en förändring tar tid och hur väl förändringen lyckas är en återspegling av dels den träningstid vi la ner och dels om vi tränade på rätt sätt med kvalité. Jag gillade att han körde med raka kort, inte gav oss falska förhoppningar och att vi fick ta ansvar för vår egen utveckling. 
 
Han filmade våra svingar och sen tittade vi på resultatet och gjorde en svinganalys. Jag hade tittat på många svinganalyser sedan tidigare, så när Robin visade filmen såg jag på en gång de stora felen jag gjorde. Ärligt talat så blev jag helt kallsvettig. Jag förstod att jag i princip skulle behöva bygga om hela min sving för att få de resultat jag ville ha på sikt. Det var väldigt jobbigt att se på den svinganalysen men idag är jag så glad att jag gjorde det! 
 
Nästa vecka kommer jag skriva om hur Robin och jag gick tillväga för att börja vässa min teknik. 

Vi hörs,


/Erica
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela