Stålebring Golf Academy

Gift dig med det nya annars går det inte

Publicerad 2016-05-01 09:48:37 i Allmänt,

 

Under vintern har jag själv tränat rätt mycket golf och siktat in mig på att göra det som jag tror är rätt för mig och mina elever, att träna på motsatsen till min miss. Det vanligaste exemplet är en elev som missat mycket höger genom en stor slice som får träna på att hitta en ny rörelse som skapar en vänsterskruv och gärna en stark draw.

För mig är det lika tydligt som i exemplet ovan. Jag har slagit för mycket draw och kommit för flackt in till bollen vilket skapat en osäkerhet dels kring sikte men också över bollträff från lite sämre underlag.

Naturligtvis vet jag precis hur jag ska lösa dessa saker och jag har förstått att jag måste överdriva men tydligen så har jag inte förstått vikten av att träna i rätt miljö för att befästa mina ändringar. Jag har verkligen levererat bra AoA och fade som är den motsatta skruven till det jag ville bli av med hela våren men ändå kryper det gamla rörelsemönsret fram när jag spelade årets första rundor i Marocko.

Helt ärligt så blev jag riktigt förvånad över det eftersom jag har slagit så pass annorlunda inomhus under en så lång tid.  Det positiva är att jag faktiskt löst mitt svingproblem. Det som saknades var att jag behöver träna i en annan miljö och att våga göra det nya på banan.

Av allt detta så summerar jag det på ett sätt som får vara in röda tråd i sommar och ni som gjort läxan i vinter och tränat in en ny rörelse får gärna kopiera min strategi:

Jag bestämmer mig hellre för att slå på mitt nya sätt och misslyckas än att lyckas genom att gå tillbaka till min gamla rörelse.

Med träning händer det!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stålebring Golf Academy

Jag heter Robin Stålebring och mitt företag heter Stålebring Golf Academy. I min vardag träffar jag väldigt mycket intressanta människor som kan mycket om golf, träning och idrott. Det vill jag skriva om. Här har ni det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela